جیبام کوش

ساخت وبلاگ

فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط اقتصادی مبهم و نامعلومی را رقم خواهد زد که هزینه های گزاف آن بر دوش مصرف کنندگان و ...

فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط اقتصادی مبهم و نامعلومی را رقم خواهد زد که هزینه های گزاف آن بر دوش مصرف کنندگان و کسب و کارها خواهد بود.

برای نخستین بار طی یک نسل،‌ این روزها بحثی جدی پیرامون خروج یک کشور عضو از اتحادیه اروپا مطرح شده است. در انگلیس، دولت محافظه کار به رهبری «دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور متعهد شد که با برگزاری یک همه پرسی عمومی در تاریخ بیست و سوم ماه ژوئن، تصمیم گیری در خصوص خروج و یا ماندن در این اتحادیه را بر عهده مردم بگذارد. این درحالیست که نتایج نظرسنجی های انجام شده تا به امروز از نامعلوم بودن نتایج این همه پرسی حکایت می کند.

به عقیده تحلیلگران اقتصادی،‌ تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا حد زیادی به رابطه جدیدی که پس از آن میان این کشور و اتحادیه اروپا برقرار می شود، بستگی خواهد داشت. این تحلیلگران پنج مدل یا سناریو متفاوت را برای این رابطه جدید پیش بینی می کنند که هر یک حامل پیامدهای مثبت و منفی هم برای انگلیس و هم برای اتحادیه اروپا خواهد بود. مدلی که به لحاظ سیاسی و در چارچوب حفظ استقلال در روند سیاستگذاری بسیار مطلوب به نظر می رسد، از نظر اقتصادی بسیار مخرب خواهد بود و این پارادوکس «برگزیت» است. محتمل ترین مدلها، مدل «سوئیس» یا رویکردهای مبتنی بر «توافقنامه های تجارت آزاد» هستند. این پنج مدل یا سناریوی احتمالی عبارتند از:

الف) مدل نروژی- سبک انعقاد قرارداد با منطقه اقتصادی اروپا: در این مدل، انگلیس به منطقه اقتصادی اروپا می پیوندد و دسترسی کامل خود را به این بازار مشترک حفظ می نماید. در مقابل، این کشور استانداردها و مقررات اتحادیه اروپا را بدون برخورداری از کمترین میزان نفوذ و تأثیرگذاری بر آنها می پذیرد. در این مدل، انگلیس همچنان در تأمین بودجه اتحادیه اروپا مشارکت اساسی دارد و در عین حال نمی تواند محدودیتهایی بر سیاستهای مهاجرتی تحمیل نماید. حکم نهایی: مشکلات سیاسی انگلیس با اتحادیه اروپا به قوت خود باقی می ماند.

ب) مدل ترکیه- سبک اتحادیه گمرکی: طبق مدل ترکیه، موانع گمرکی داخلی برداشته می شود و انگلیس بسیاری از قوانین مربوط به بازار محصولات اتحادیه اروپا را وضع می نماید. انگلیس همچنین باید عوارض گمرک خارجی اتحادیه اروپا را بدون تضمین دسترسی خود به بازارهای ثالث برقرار نماید. حکم نهایی: یک توافق نامطلوب برای انگلیس.

ج) رویکرد مبتنی بر توافقنامه تجارت آزاد (اف تی اِی): در این مدل، انگلیس آزادانه می تواند موافقتنامه های تجارت آزاد را بطور مستقل امضاء نماید و روابط انگلیس و اتحادیه اروپا طبق این موافقتنامه ها تنظیم خواهد شد. با اینحال انگلیس لازم است با استانداردها و مقررات معمول موافقت نماید. حکم نهایی: این مدل ممکن و عملی است، اما به سطح تعاملات بستگی خواهد داشت.

د) مدل سوئیس- سبک پیمانهای غیررسمی دوجانبه: طبق مدل سوئیس، اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر مجموعه ای از پیمانهای دوجانبه به توافق می رسند که به موجب آنها، ‌دسترسی انگلیس به بازار اتحادیه اروپا در بخشهای خاص تنظیم می شود. انگلیس از قوانین موجود در هر بخش تبعیت خواهد کرد، اما مذاکرات برای انعقاد هر توافقنامه تجارت آزاد باید به طور جداگانه انجام گیرد. حکم نهایی: این مدل ممکن و عملی است، اما برای اتحادیه اروپا مدل مطلوبی نخواهد بود.

ه‍) رویکرد مبتنی بر دولت کامله الوداد: در این مدل، نیازی به توافق بر سر استانداردها و قوانین معمول نیست، ‌اما انگلیس بایستی عوارض گمرک خارجی اتحادیه اروپا را اجرایی نماید که این امر به تجارت انگلیس با اتحادیه اروپا در حوزه کالا و خدمات لطمه می زند. حکم نهایی: با رویکرد تجارت آزاد انگلیس همخوانی ندارد.

در ادامه تبعات اقتصادی «برگزیت»(خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) هم بر انگلیس و هم بر اتحادیه اروپا از ده حوزه به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد:

۱- تجارت در درون اتحادیه اروپا:

 الف) انگلیس: همانطور که پیشتر اشاره شد، تأثیر «برگزیت» بر تجارت انگلیس با اتحادیه اروپا به رابطه ای بستگی دارد که پس از این خروج، میان انگلیس و اتحادیه اروپا برقرار می شود. در محتمل ترین سناریوها، چه مدل سوئیسی و چه مدل مبتنی بر توافقنامه های تجارت آزاد، تمایز و واگرایی در قوانین تنظیمی به مرور زمان افزایش می یابد که این امر به حجم تجارت دو جانبه و موقعیت انگلیس در زنجیره های عرضه اروپا لطمه می زند. هزینه های این لطمه اقتصادی نیز بر دوش مصرف کنندگان و کسب و کارها خواهد بود.

ب) اتحادیه اروپا: پیامدهای خروج از اتحادیه اروپا که شامل کاهش تجارت یا افزایش هزینه های تجارت میان انگلیس و سایر کشورهای اروپایی است، برای هر دوطرف زیانبار خواهد بود. شایان ذکر است که اهمیت اتحادیه اروپا برای انگلیس به عنوان یک شریک مهم تجاری بیش از نقش و اهمیت انگلیس برای اتحادیه اروپاست. (یک دهم صادرات اتحادیه اروپا به انگلیس است؛ در حالیکه این اتحادیه به تنهایی وارد کننده نیمی از محصولات صادراتی این کشور است). با این وجود، میزان تقاضای انگلیس در عرصه اقتصاد خُرد برای بسیاری از کشورهای اروپایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

۲- سرمایه گذاری مستقیم خارجی:

 الف) انگلیس: این کشور بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اتحادیه اروپا بشمار می رود. اما خروج از اتحادیه اروپا می تواند از جذابیت انگلیس به مثابه دروازه ای به اروپا بکاهد که این امر سبب کاهش سرمایه گذاری سایر کشورهای اروپایی در این کشور خواهد شد.

 ب) اتحادیه اروپا: بسیاری از شرکتهای بزرگ اروپایی سرمایه گذاریهای عظیمی در انگلیس انجام داده اند که منطق تجاری این سرمایه گذاریها می تواند تحت تأثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دستخوش تغییر شود. هزینه این تعدیل و سازواری برای شرکتهای اروپایی قابل توجه خواهد بود. از اینرو، انگلیس ممکن است برای جذب سرمایه گذاری خارجی وارد رقابتی جدی تر شده و در حوزه وضع مالیات و محیط کسب و کار از اتحادیه اروپا پیشی بگیرد.

۳- لیبرالیزاسیون و مقررات:

 الف) انگلیس: این کشور از مدافعان بازار مشترک است؛ اما در خارج از حوزه اروپا هیچ کشوری حامی جدی روند لیبرالیزاسیون نخواهد بود. منتقدان در انگلیس اغلب از قوانین و مقررات افراطی اتحادیه اروپا شکایت می کنند، در حالیکه هدف بسیاری از قوانین وضع شده خلق عرصه ای برای فعالیت بازار مشترک است. پارادوکس موجود در این نگرش بدبینانه انگلیس نسبت به اتحادیه اروپا در آنست که با خروج از اتحادیه اروپا، انگلیس نفوذ و قدرت خود را برای تأثیرگذاری بر روند وضع قوانین در اتحادیه اروپا از دست می دهد و در مقابل، آزادی چندانی نیز برای وضع مستقلانه مقررات بدست نمی آورد.

 ب) اتحادیه اروپا: بعد از خروج انگلیس از این اتحادیه، موازنه موجود در شورای اروپا بر سر مباحثات اقتصادی به دلیل خروج یک عضو بزرگ و حامی لیبرالیزاسیون دستخوش تغییر می شود. به عنوان مثال برای آلمان، یکپارچه نمودن یک بلوک از کشورهای مخالف و در اقلیت و یا عمل نمودن به مثابه یک کشور تعیین کننده در مباحثات قانونگذاری دشوارتر خواهد شد. در نتیجه این کشور به لحاظ سیاسی با چالشهای بسیاری روبرو می شود؛ زیرا ناگزیر است که بار هدایت و رهبری مخالفان سیاستهای غیر لیبرال را به تنهایی به دوش بکشد.

۴- سیاست صنعتی:

 الف) انگلیس: صنایع انگلیس از همکاریهای پژوهشی در اروپا بهره می برد و پژوهشگران این کشور نیز در عرصه رقابتی اروپا بسیار خوش درخشیده اند. با تحقق روند خروج، انگلیس برای وضع خط مشی صنعتی خود در خارج از اتحادیه اروپا از آزادی عمل بیشتری برخوردار خواهد شد؛ اما در مقابل، مزایای ناشی از نفوذ و تأثیر گذاری خود بر سیاستهای مرتبط با حوزه هایی همچون انرژی را از دست خواهد داد.

ب) اتحادیه اروپا: تبعات خروج انگلیس بر سیاست صنعتی اتحادیه اروپا به مدلی بستگی دارد که بر مبنای آن، روابط این اتحادیه و انگلیس پس از خروج شکل می گیرد. اما صرفنظر از مدل مورد نظر، ما شاهد تضعیف رویه رقابتی، کاهش همکاری در بخش آموزش و پژوهش و همچنین کاهش تعداد دانشجویان اروپایی در انگلیس خواهیم بود.

۵- مهاجرت:

الف) انگلیس: مهاجرت یک موضوع داغ سیاسی در انگلیس بشمار می رود؛ زیرا از یکسو ما با توزیع ناعادلانه هزینه ها و مزایای مربوط به مهاجرت مواجه هستیم و از سوی دیگر، آگاهی عمومی پیرامون این موضوع تا حدی به دلیل رویه خصمانه برخی رسانه ها ارتباط چندانی با واقعیت ندارد. هرچند چشم انداز وضع قوانین سختگیرانه در حوزه مهاجرت به یکی از پنج مدل مذکور بستگی دارد، بروز خطراتی همچون کاهش توان رقابتی انگلیس- به ویژه لندن- و افزایش هزینه های اقتصادی دور از انتظار نیست.

 ب) اتحادیه اروپا: کسب و کارهای فعال در تمام نقاط اروپا می توانند تحت لوای جریان آزاد نیروی کار آزادانه فعالیت نمایند. با اینحال، بروز هرگونه تغییر در چرخه تأمین نیروی کار و جریان وجوه ارسالی می تواند بر سایر کشورها تأثیر بگذارد. در صورت تشدید تدابیر کنترل مرزی از سوی انگلیس، شاید بزرگترین و درعین حال غیرقابل پیش بینی ترین خطر موجود، خطر «سرایت یک رویه سیاسی» به سایر کشورهای اروپا و بالتبع، وضع قوانین مشابه باشد.

۶- خدمات مالی:

 الف) انگلیس: این کشور در عرصه رقابت با سایر کشورهای اروپایی، از برتری قدرتمندانه ای برخوردار است که به آسانی آن را از دست نخواهد داد. با این حال، قوانین کنونی اتحادیه اروپا شرایط را برای تجارت لندن با بازارهای اروپایی به ویژه در حوزه محصولات خُرده فروشی یا تجارت یورو دشوارتر خواهد ساخت. افزون بر این، کسب و کارها نیز ممکن است از این کشور به کشورهای دیگر نقل مکان کنند.

 ب) اتحادیه اروپا: در صورتیکه اتحادیه اروپا موقعیت رقابتی لندن را تضعیف نماید، خروج انگلیس می تواند بر جایگاه، نقدینگی و هزینه خدمات مالی در اروپا  تأثیر بگذارد. این موضوع هم برای کسب و کارها و هم برای خانوارها در سراسر اروپا پرهزینه خواهد بود. از طرف دیگر، اکثر بانکهای بزرگ اروپایی که در لندن فعالیت می کنند، باید برای تغییر مکان خود هزینه های گزافی را بپردازند و تنها تعداد محدودی از مراکز مالی ممکن است از این خروج منتفع شوند.

۷- سیاست تجاری:

 الف) انگلیس: بر حسب سناریوی احتمالی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، این کشور برای وضع اولویتهای تجاری خود از آزادی عمل برخوردار است. اما این اولویتهای تجاری به احتمال بسیار با اولویتهای تجاری اروپا متفاوت خواهند بود. در نتیجه، از قدرت نفوذ انگلیس کاسته می شود و در مقایسه با اتحادیه اروپا، شریک تجاری کم اهمیت تری برای سایر اقتصادها در سراسر جهان خواهد بود. همین امر می تواند در روند حل و فصل مناقشه با کشورهایی همچون چین، از توان تأثیرگذاری لندن در سازمان تجارت جهانی بکاهد.

ب) اتحادیه اروپا: این اتحادیه در حوزه سیاست تجاری از رویکردی باز و لیبرال برخوردار است که این امر تا حدودی متأثر از نقش انگلیس در این اتحادیه است. انگلیس بیش از هر کشور عضو این اتحادیه در مذاکرات تجاری از وزنه سیاسی خود بهره برده است. در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این اتحادیه در توافقنامه های تجاری به عنوان یک شریک از جذابیت کمتری برخوردار است.

۸- نفوذ و اعتبار بین المللی:

الف) انگلیس: این کشور در حال حاضر هم در داخل اتحادیه اروپا از نفوذ و تأثیرگذاری بالایی برخوردارست و هم بواسطه عضویت در این اتحادیه. این نفوذ و اعتبار در صورت خروج از اتحادیه اروپا به کلی از بین خواهد رفت. با اینحال حتی در صورت ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه، خطراتی نفوذ این کشور را تهدید می کند. دلایل این امر هم تغییرات نسلی در ترکیب کارکنان مؤسسات کلیدی و مهم و خطر اجماع سران کشورهای حوزه یورو علیه انگلیس است.

ب) اتحادیه اروپا: این اتحادیه با از دست دادن یکی از دو قدرت اصلی اروپا- که در کنار فرانسه عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است- با کاهش نفوذ و تأثیرگذاری خود در حوزه سیاست خارجی و نظامی روبرو خواهد شد.

۹-  بودجه:

الف) انگلیس: هزینه مالی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا تقریباً به آسانی قابل محاسبه است. اما مزایای مالی خروج از این اتحادیه به مدل احتمالی این خروج و تبعات مذاکرات میان انگلیس و اتحادیه اروپا بستگی خواهد داشت. لازم به ذکر است که تأثیر این خروج در سراسر انگلیس یکسان نخواهد بود؛ بطوریکه برخی بخشها منتفع و برخی دیگر متضرر خواهند شد.

ب) اتحادیه اروپا: با خروج انگلیس،‌این اتحادیه یکی از مهمترین تأمین کنندگان بودجه خود را از دست خواهد داد (انگلیس حدود ۵٫۸ درصد از مجموع هزینه های اتحادیه اروپا را تأمین می کند و پس از آلمان دومین کشور تأمین کننده بودجه عملیاتی این اتحادیه است). برای پر کردن این شکاف بودجه،‌ تنها دو راه وجود دارد: یکی افزایش سهمیه سایر اعضای این اتحادیه و دیگری کاهش هزینه ها. با خروج یکی از تأمین کنندگان بودجه،‌ احتمال بسیاری وجود دارد که رویه حمایت از افزایش هزینه ها در شورای اروپا دستخوش تغییر شود.   

۱۰- شرایط مبهم و نامعلوم اقتصادی:

 الف) انگلیس: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک روند طولانی است که حدود ده سال به طول می انجامد و تنها در نقطه پایانی رابطه انگلیس- اتحادیه اروپا می توان باب مذاکره را گشود. طی این دوران، کسب و کارها با شرایط اقتصادی نامعلومی دست و پنجه نرم خواهند کرد که این امر ضمن تأثیرگذاری بر تصمیمات در حوزه سرمایه گذاری، دارای تبعاتی در حوزه اقتصاد کلان خواهد بود.

ب) اتحادیه اروپا: «برگزیت» می تواند دوره ای طولانی از شرایط مبهم و نامعلوم اقتصادی را بوجود آورد که این امر به اعتماد و اشتیاق برای انجام سرمایه گذاری داخلی در سایر کشورهای اروپایی آسیب خواهد زد. اما احتمالاً بزرگترین خطر موجود «سرایت دومینووار این اقدام سیاسی» در اثر «اثبات موفقیت آمیز بودن خروج» از اتحادیه اروپاست که می تواند نیروهای سیاسی تمرکزگریز و تجزیه طلب را در هر نقطه از این قاره سبز به خروج ترغیب نماید.
 

نتیجه گیری:

برگزاری همه پرسی بیست و سوم ژوئن در انگلیس برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا امری قطعی است. در صورتیکه رأی دهندگان انگلیسی به گزینه خروج رأی مثبت دهند، تبعات سخت و سنگینی در انتظار کسب و کارها،‌ اقتصاد و منافع گسترده تر انگلیس خواهد بود.

این درحالیست که فرآیند این خروج و حتی نقطه پایانی آن مبهم و نامعلوم است و همین امر هزینه های گزافی را بر انگلیس تحمیل خواهد کرد. از طرف دیگر، تأثیر مستقیم این خروج بر سایر اعضای اتحادیه اروپا بسیار قابل ملاحظه است؛ بطوریکه صادرات، زنجیره عرضه، سرمایه گذاری و منافع اقتصادی بسیاری از شرکتهای بزرگ ممکن است به طور چشمگیری تحت تأثیر این خروج قرار گیرد.

«برگزیت» به دو دلیل می تواند دارای تبعات سیاسی گسترده ای بر اتحادیه اروپا باشد؛ اول به دلیل پویایی نیروهای سیاسی اخلالگر داخلی و دوم به دلیل خطر «سرایت این اقدام سیاسی». زیرا در صورت «اثبات موفقیت آمیز بودن خروج» از اتحادیه اروپا سایر نیروهای تجزیه طلب و تمرکز گریز در سایر کشورهای اروپایی به خروج تشویق می شوند. بدین ترتیب، اروپا رفته رفته نفوذ و اعتبار خود را در سرتاسر جهان از دست خواهد داد.

هرچند تبعات خروج انگلیس بر سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکسان و به یک اندازه نخواهد بود، تمام کشورهای عضو این اتحادیه به نحوی متحمل پیامدهای سیاسی و اقتصادی خروج انگلیس از این اتحادیه خواهند شد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 203 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 23:50

پدال- هزینه‌ی مربوط به تملک یک خودرو چیزی بیش از پرداخت بهای آن و بیمه‌ی ماهانه است.

وقتی صحبت از هزینه‌ی نگهداری به میان می‌آید، همه‌ی خودروها به یک اندازه مشابه نیستند و برخی به‌طور چشمگیری هزینه‌های کمتری را در یک دوره‌ی 10 ساله به مالک تحمیل می‌کنند. پایگاه YourMechanic داده‌های زیادی از مدل‌های مختلف خودرو و هزینه‌های سرویس آن‌ها را در خود جای داده است. به عنوان نتیجه این سایت تصمیم گفته تا خودروهایی با کمترین هزینه‌های نگهداری را معرفی نماید. با ما همراه باشید.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

کیا اپتیما


کیا اپتیما

اپتیما با هزینه‌ی نگهداری 10 ساله‌ی 6400 دلاری در مکان دهم ایستاده است. این خودروساز کره‌ای رتبه‌ی کلی 14 (در میان 30 خودروساز رتبه‌بندی شده) را با هزینه‌ی 8800 دلاری به دست آورده است. این رتبه‌بندی کلی بر اساس محاسبه‌ی هزینه‌های متوسط همه‌ی مدل‌های برندهای مختلف توسط YourMechanic صورت گرفته است.


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

سایون xB
 

سایون


سایون دیگر به عنوان یک برند وجود ندارد اما خودروهای ساخت آن هنوز هم هزینه‌های کمی دارند. در طی دوره‌ی 10 ساله مدل xB هزینه‌ی نگهداری 6300 دلاری دارد. درحالی‌که این خودروساز دومین برند کم‌هزینه است اما در رده‌بندی کلی با هزینه‌ی متوسط 6400 دلار در رتبه‌ی بیست و نهم قرار گرفته است.


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس


شما مدل‌های گوناگونی از تویوتا را در این لیست خواهید دید و در واقع یاریس یکی از گران‌ترین خودروهای تویوتا برای تملک در 10 سال است. هزینه‌ی نگهداری این خودرو در دوره‌ای 10 ساله 6100 دلار است. هرچند به‌عنوان یک برند تویوتا در رتبه‌ی اول ارزان‌ترین برند از حیث نگهداری با هزینه‌ی 5500 دلار قرار دارد.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

نیسان ورسا

نیسان ورسا


مالکان ورسا در طی 10 سال می‌توانند انتظار هزینه‌های نگهداری 5900 دلاری را داشته باشند. نیسان کار خود را در رده‌بندی کلی با هزینه‌ی 7600 دلاری و رتبه‌ی بیست و سوم به پایان رسانده است.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

تویوتا کرولا
 

تویوتا کرولا

کرولا یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تمام ادوار است و فهمیدن این موضوع اصلاً سخت نیست. این خودرو در 10 سال هزینه‌ی نگهداری 5800 دلاری دارد.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

تویوتا تاکوما
 

تویوتا تاکوما


حتی پیکاپ های تویوتا نیز هزینه‌های نگهداری کمی دارند و تاکوما با هزینه‌ی حفظ و نگهداری 5800 دلاری در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

هوندا فیت

هوندا فیت


شگفت‌آور اینکه دیگر خودروهای هوندا در این لیست حضور ندارند. اگرچه که سیویک در رتبه‌ی چهاردهم و آکورد در رتبه‌ی پانزدهم قرار دارند؛ اما فیت ارزان‌ترین هزینه‌های نگهداری را در بین مدل‌های گوناگون هوندا با 5500 دلار دارد. هوندا به عنوان یک برند با هزینه‌های متوسط 7200 دلاری در جایگاه بیست و هفتم رده‌بندی کلی جای گرفته است.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

تویوتا کمری

تویوتا کمری


تویوتا به شهرت و اعتبار هزینه‌های کم نگهداری مدل‌هایش ادامه می‌دهد و کمری نقش بارزی در این مورد دارد. در طی یک دوره‌ی 10 ساله مالکان می‌توانند انتظار هزینه‌های 5200 دلاری را داشته باشند.


pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

کیا سول

کیا سول


و حالا یکی از ارزان‌ترین خودروها برای نگهداری معرفی می‌شود، کیا سول! در یک دهه سول هزینه‌های نگهداری 4700 دلاری دارد.
 

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس


پریوس ارزان‌ترین خودرو برای نگهداری در دوره‌ای 10 ساله است. محبوب‌ترین خودروی هیبریدی تویوتا در 10 سال هزینه‌ی نگهداری 4300 دلاری دارد. البته جالب است بدانید که با عوض کردن باتری‌ها این هزینه افزایش می‌یابد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 208 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 23:50

شرکت مدیران خودرو در راستای افزایش سبد محصولات خود ، خط تولید محصول جدید خود چری آریزو 5 را در محل کارخانه تولیدی خود واقع ...

افتتاح خط تولید چری آریزو5 در کرمان / تصویر

شرکت مدیران خودرو در راستای افزایش سبد محصولات خود ، خط تولید محصول جدید خود چری آریزو 5 را در محل کارخانه تولیدی خود واقع در شهر بم  مورد بهره برداری قرار داد.

به گزارش ایران جیب به نقل از خبرماشین، شایان ذکر است که خودروی آریزو5 همزمان با تولید در کشور چین و سایر بازارهای مهم بین المللی در بازار ایران به عنوان یکی از بازارهای مهم و هدف تولید و عرضه می گردد.

با توجه به استانداردهای جدید و سخت گیرانه شرکت چری برای تولید محصولات جدید خود در سایت های بین المللی در همین راستا تعداد 40 نفر مهندس از شرکت خودروسازی چری در محل کارخانه خودروسازی ام وی ام مستقر گردیده اند تا بر روند کیفی خط تولید نظارت کافی داشته باشند.

پیش فروش  و عرضه خودروی چری آریزو5 به زودی توسط  شرکت مدیران خودرو عرضه می گردد تا دومین محصول با برند چری  پس از تیگو5 راهی بازار گردد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 227 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:25

کمتر از دو هفته قبل خبری شوک برانگیز دوباره بحث مصرف سوسیس و کالباس را جدی کرد. خبر را دکتر رستگار رئیس آزمایشگاه‌های مرجع ...

کمتر از دو هفته قبل خبری شوک برانگیز دوباره بحث مصرف سوسیس و کالباس را جدی کرد. خبر را دکتر رستگار رئیس آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو اعلام کرد. او عنوان کرده بود که مطابق بررسی های انجام شده در بخش آزمایشگاهی بخشی از سوسیس و کالبس هایی که که در کارگاه های زیر پله ایی تولید شده اند در تولید خود از مواد غیر مجاز مانند پوست و بافت های غیر مجاز حتی تاج خروس استفاده شده بود.

تولید و عرضه سوسیس و کالباس هایی که در کارخانجات زیر زمینی تولید شده بود موجی از نگرانی‌های جدی درباره مصرف این فرآورده گوشتی را به وجود آورد. برخی از این کارگاه ها توسط دستگاه های مسئول شناسایی و این مرکز تعطیل شدند. اما واقعا در یک کارخانه واقعی سوسیس و کالباس، چه می‌گذرد و آیا آنچه در روند خط تولید رخ می‌دهد، مصرف این ماده غذایی را اطمینان بخش می‌کند؟ واینکه چه نظارتی از سوی مسئولان و دستگاه های بهداشتی بر این مراکز وجود دارد؟ برای اینکه بفهمیم سوسیس و کالباس در یک کارخانه واقعی و نه زیر زمینی چگونه تولید می شود به یکی از این مراکز رفته و گزارشی از روند تولید این محصولات که این روز ها مصرف آنها در جامعه افزایش یافته تهیه کردیم.

در این فیلم توصیه های مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که مسئولیت مستقیم نظارت بر اینگونه فرآورده را دارند به مخاطب ارائه شده که توصیه می شود در هنگام خرید اینگونه محصولات این موارد را حتما مد نظر قرار دهیم .

توصیه پایانی این است که اگر چه خرید از مراکز مطمئن و محصول سالم مهم است اما باید به یاد داشته باشیم که مطابق نظر پزشکان استفاده از فست فود ها هیچ وقت نباید جایگزین غذاهای اصلی و سنتی شود.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 198 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:25

در این قسمت، تجربیات چندین ساله مشاوران بازار لاستیک گردآوری شده تا شما را در خریدی آسوده و مطمئن، همچنین بررسی و انتخاب لاستیک مناسب ...

در این قسمت، تجربیات چندین ساله مشاوران بازار لاستیک گردآوری شده تا شما را در خریدی آسوده و مطمئن، همچنین بررسی و انتخاب لاستیک مناسب خودرو شما راهنمایی کند. پاسخ بسیاری از پرسش های شما پیش از خرید لاستیک، از قبیل: تغییر سایز، انتخاب برند، نوع طرح آج یا گل لاستیک، تاریخ لاستیک و... در این بخش قرار داده شده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از خبرماشین، امروزه اکثر ما از خودرو های شخصی و عمومی استفاده میکنیم، پیشرفت شیوه زندگی ما و انجام سریع کارها به نوعی وابسته به وسایل حمل و نقل است. 

به کارگیری صحیح از امکانات عصر تکنولوژی، برطرف سازی مشکلات محتمل، کسب حداکثر بازدهی جهت برطرف سازی نیاز ما و… نیازمند دانش و اطلاعات مناسب در این زمینه میباشد، که استفاده صحیح از وسایل نقلیه نیز از این قائله مستثنی نیست. 

بیشتر خانواده ها دست کم یک، دو و یا حتی چند اتومبیل شخصی دارند، که بسته به نیاز و سلایق مختلف از آنها استفاده میکنند. دانش رسیدگی و نگهداری از وسایل نقلیه هم به اندازه دانش طریقه استفاده از اتومبیل مهم است. 

تعویض روغن خودرو، تعویض فیلترها، سرویس های دوره ای و بسیاری دیگر از این جمله اقدامات که هدف اصلی آنها بهبود کارایی اتومبیل و یا حتی بهتر بگوییم، بهبود عملکرد تکنولوژی سرعت بخش زندگی ماست. 

لاستیک خودرو نیز به عنوان یکی از مهم ترین اعضاء سیستم تعلیق و حرکت خودرو نیازمند رسیدگی، مراقبت و تعویض به هنگام میباشد.

اگر اتومبیل را به انسان تشبیه کنیم، لاستیک خودرو مانند کفش انسان عمل میکند.

با پوشیدن کفش مناسب از آسیب های محتمل در هنگام راه رفتن، دویدن، کوهنوردی و شرایط دیگر جلوگیری میکنیم، همچنین به ظاهر کفش خود نیز اهمیت میدهیم. آنچه از کفش مناسب انتظار داریم بسته به شرایطی که از آن استفاده میکنیم متفاوت است. ظاهر کفش ما در جلسات رسمی و اداری، در میهمانی ها، پیک نیک و برنامه های تفریحی با دوستان و خانواده، ورزش و حتی کوهنوری، تماماً متفاوت با شرایط دیگر است. در هنگام خرید کفش نیز از قبل، به محلی که میخواهیم از آن استفاده کنیم فکر میکنیم. برای مثال کفش مناسب ورزش را به منظور استفاده در جلسات مهم اداری انتخاب نمیکنیم. 

لاستیک خودرو نیز کفش خودرو است. در این بخش سعی شده نکاتی مهم در جهت کمک به انتخاب صحیح و هوشمندانه لاستیک، بیان شود.

1- سایز لاستیک فابریک خودرو خود را بشناسید

اکثر ما، نمیدانیدم اتومبیلی که استفاده میکنیم، از چه سایز لاستیکی و با چه رینگی بهره میبرد. پیشنهاد میکنم برای مطالعه دقیق تر و افزایش دانش خود در زمینه شناخت سایز لاستیک بخش نحوه خواندن سایز لاستیک را مطالعه نمایید. 

بعد از آشنایی به سایز لاستیک، اعداد آن را به خاطر بسپارید و تحلیل کنید. در بخش سایز لاستیک و اطلاعات درج شده بر دیواره آن، توضیح داده شده است که هرکدام از اعداد درج شده بر دیواره تایر به چه معناست و چه کاربردی دارند.
 

yntru37twvhjwba92t0.jpg

2 - درباره سایز های مناسب و قابل استفاده برای خودرو خود تحقیق کنید

تولید کنندگان مختلف خودرو بسته به نیاز خودرو طراحی شده، از سایز و برندی خاص برای لاستیک خودرو استفاده میکنند، که البته در همه شرایط نمیتوان انتظار بهترین بازدهی را داشت. درست مانند مثال کفش رسمی و کفش ورزشی!! 

سایز های قابل استفاده برای خودرو خود و همچنین برند های مورد اطمینان را بشناسید و درموردشان تحقیق کنید.


3 - اگر نیاز به تغییر سایز لاستیک اتومبیل خود دارید، این کار را هوشمندانه انجام دهید

ابتدا پیش از تغییر سایز لاستیک خودرو خود، به این پرسش پاسخ دهید که هدفتان از تغییر سایز چیست و به چه منظور آنرا انجام میدهید؟! بسیاری از ما برای کسب عمده اهداف این تغییرات را اعمال میکنیم، در تجربیاتی که فروشندگان ما طی سالیان در بازار لاستیک کسب کرده اند نکاتی حائز اهمیت است. 

بسیاری از افراد از سایز لاستیک فابریک خودرو خود راضی نیستند، نسبت منظر ( فاق ) کم لاستیک، پهنای کم لاستیک، کوچکی رینگ، ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. 

در این صورت انتخاب خود را آگاهانه انجام دهید. اگر فاق لاستیک شما کم میباشد، دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید و ببینید تا چه میزان مجاز به افزایش ارتفاع لاستیک هستید، همچنین در مورد پهنا لاستیک و اندازه رینگ. 

همچنین اگر تغییراتی را اعمال میکنید، این تغییرات را به نسبت برای هر چهار چرخ خودرو انجام دهید.

- اگر در صدد تغییر رینگ خودرو خود هستید، قطر و پهنا رینگ را تغییر میدهید، حتماُ از لاستیک مناسب شرایط جدید استفاده کنید، پیش از انجام این کار دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و یا از کارشناسان مجموعه بازار لاستیک مشورت بگیرید.


- هیچگاه خودرو خود را از شرایط استاندارد خارج نکنید، اتفاق یک بار رخ میدهد!!! 

ممکن است برای اسپرت کردن رینگ و لاستیک خود، از سایزی غیر از سایز استاندارد استفاده کنید، یا حتی نوع رینگ غیر استاندارد با خودرو شما باشد، برای مثال خودرویی که رینگ با قطر ۱۴ اینچ به صورت فابریک بر روی آن نصب شده است، استفاده از رینگ ۱۷ اینچ و بالا تر،  به نوعی که برای زیبایی چرخ ماشین از بدنه خودرو خارج شود، سبب ایجاد مشکلات زیادی میشود. با استفاده از وسایل رابط غیر استاندارد بین رینگ و لاستیک با خودرو شما این عمل را استاندارد جلوه ندهید. انجام این عمل به شدت خطر آفرین است.
 

 70jerednardfyyuwy4yw.jpg

4 - طرح آج مناسب خودرو خود را به درستی انتخاب کنید.

طرح آج مختلف پاسخگوی شرایط مختلف جاده ای میباشند، نمیتوان از طرح آج برفی و یخ شکن انتظار سرعت بالا داشت. همچنین نمیتوان از طرح آج تابستانه انتظار داشت که در زمستان و سطوح لغزنده به خوبی عمل کند، برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه بخش عملکرد آج لاستیک  را مطالعه نمایید .

سوالات متداول در هنگام خرید لاستیک

بسیاری از مشتریان محترم که درخواست مشاوره از مجموعه بازار لاستیک داشته اند. از خرید قبلی خود که به صورت سنتی انجام داده اند، ناراضی بوده و جملاتی از این دست بیان میکنند:

- خیلی سر و صدا داره، صدای باد توش میپیچه

- اصلا راضی نیستم، خیلی زود صاف شد

- چهار کیلو بار زدم به ماشین دیدم اِی وای، لاستیک ترکید، این چرا اینقدر ضعیف بود؟!

- به هرجا که میخوره پنچر میشه، انگار لاستیک پنیره و خیابون کارد

- خستم کرده تو اولین دست انداز اتاق ماشین و میلرزونه

- خیلی خشکه

- ارتفاعش کمه، هرچیزی تو خیابون از بغلش رد شه لاستیک و پاره میکنه

- روی خط کشی عابر پیاده سُر میخوره تو ببین تو بارون دیگه چیه

- بارون که بیاد انگار سُر سُره آبی سوار شدی

- تو برف جواب نمیده انگار پلاستیک زیرش پهن کردی

- رانندگی باهاش لذت بخش نیست انگار درشکه سواری

- میخوام باهاش برم سفر آفرود، مناسب نیست 

- گل جنگی میخوام، میخوام تو جنگل و بیابون خیالم راحت باشه ازش

- خوشگل نیست انگار لاستیک تراکتوره

- به رینگ ماشینم نمیاد، میخوام خوشگل باشه زیر ماشین

- ترمز که میگیرم دود ازش بلند نمیشه میخوام توجه همرو جلب کنه!!!!

و...


اگر جملات بالا را مطالعه کردید، ممکن است در طول تجربیات خود با اتومبیلتان بارها شبیه به این جملات را بیان کرده باشید. اما تا به حال پاسخ مناسب برای این مشکلات یافتید؟!  فروشندگان لاستیک میتوانند در تصمیم گیری و انتخاب صحیح به شما کمک کنند اما بهترین پاسخ به پرسشتان را خودتان میدهید، چون شما از خودرو شخصیتان استفاده میکنید و تنها شما از آنچه که نیاز دارید و جستجو میکنید آگاهید.

- شرایط جغرافیایی، آب و هوای محل استفاده، نوع معابر محل استفاده و فاکتور های مهم دیگری از این دست که از آنها آگهی دارید به خرید لاستیک مناسب خودرو شما کمک میکنند.

- چرخش باد بین بلوک های عاج یکی از عوامل ایجاد صدا در حرکت و در سرعت های مختلف میباشد، نمیتوان به طور کامل این صدا را حذف کرد، اما شرکت های مطرح با طراحی های جدید و هوشمندانه، عوامل مسبب ایجاد صدا را شناسایی کرده و آنها را به حداقل کاهش دادند.

- میزان سایش لاستیک، چسبندگی  و طول عمر تمامی لاستیک ها با اعدادی که بر روی دیواره آن درج شده، مشخص شده است، (به زبان عامیانه روی دیواره لاستیک نوشته که کِی صاف میشه، چقدر کار میکنه و ترمزش چطوره، فقط باید بخونیمش) نحوه کسب اطلاعات از این اعداد در بخش میزان چسبندگی، سایش و تحمل گرما  بیان شده است. در هنگام خرید لاستیک در صورت امکان این اطلاعات را از فروشنده درخواست کنید. البته امروزه به سبب افزایش رقابت میان برند های مطرح، تفاوت این شاخص ها ناچیز است. پس در نتیجه از برند لاستیک معتبر خریداری کنید.

- لاستیک ها با سایز های مختلف برای شرایط مشخصی طراحی شده اند، نمیتوان از همه مدل های لاستیک انتظار داشت که بیشترین وزن را تحمل کنند و بیشترین سرعت را با آنها تجربه کنید. میزان تحمل وزن و حداکثر سرعتی که لاستیک با این وزن میتواند تحمل کند بر روی دیواره تایر درج شده است. اگر بعد از خرید لاستیک مشاهده کردید که روی دیواره آن عبارت 90S درج شده است، با مراجعه به جدول بخش شاخص وزن و کد سرعت متوجه میشوید که این تایر میتواند وزنی معادل ششصد کیلوگرم را تحمل کند و حداکثر تا سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت میتوان از آن انتظار بازدهی داشت. همچنین گمان نکنید که میتوانستید در این سایز، لاستیکی با همین قیمت خریدای کنید که شاخص وزن و کد سرعتش خیلی بیشتر از این باشد. این شاخص ها به نوع لاستیک، کارایی و سایز بستگی دارند، هیچ گاه کد سرعت ZR را از لاستیک باری انتظار نداشته باشید!!!! 

- نرمی و انعطاف دیواره لاستیک سبب افزایش لذت رانندگی میشود، لاستیک هایی که دارای دیواره نرم هستند، حس بهتری از رانندگی را به ما منتقل میکنند، اما این نرمی دیواره سبب آسیب پذیر بودن لاستیک نیز میشود، بدین صورت که با ضربات ناشی از دست انداز ها و یا حتی برخورد با اجسام تیز روی سطح آسفالت دچار آسیب میشوند. این را نمیتوان عیب لاستیک دانست.

- اگر در مناطقی زندگی میکنید که آب و هوای معتدل دارد، بعضی از روزهای سال بارانی است و بعضی روزها آفتابی، از لاستیک هایی با طرح آج چهار فصل استفاده کنید، لاستیک های چهار فصل اینگونه طراحی شده اند که آب و هوا را از بین بلوک های آج خود به طوری عبور دهند که هم تایر خنک شود هم میزان لغزش کاهش یابد.
 

fzlj3pxpwnwonxou37wd.jpg


- اگر در محل سردسیر زندگی میکنید بهتر است از لاستیک هایی با آج مناسب برف که به اصطلاح گل برفی نام دارد استفاده کنید. این نوع تایر ها معمولا دارای سوراخ هایی در روی آج خود هستند که در صورت نیاز میتوانید میخ یخ شکن بر روی آنها نصب کنید و تایر برفی خود را به لاستیک یخ شکن تبدیل کنید.

923hvqrjlmhbsleebl9g.jpg


- اگر از خودروی استفاده میکنید که دارای لاستیک پنچر رو یا Run on Flat هست، حتما در صورت تعویض لاستیک باز هم از لاستیک پنچر رو استفاده کنید، لاستی های ران فلت دارای دیواره مفاومی میباشند که در صورت پنچری حتی بدون باد، قابلیت پیمایش مسافت نسبتا زیادی را دارند. اما در عوض به علت محکم بودن دیواره، انعطاف مناسبی ندارند و رانندگی را خشک و کسل کننده میکنند. در صورت تعویض تایر ران فلت با تایر معمولی حتما به فکر لاستیک زاپاس باشید! 

- اگر اهل مسابقه هستید و خودرو خود را برای شرایط رقابتی در پیست مسابقه آماده میکنید، باید از لاستیک های مناسب این امر استفاده کنید، این لاستیک ها دارای کد سرعت بالا ( ZR ) میباشند، ظریب سایش پایینی دارند سطح آج آنها خیلی زود دچار سایش میشود، در عوض عملکرد بی نظیری در سرعت های بالا از خود نشان میدهند. 

- خودرو های شاسی بلند الزاماً نیازی به تایرهای آفرود با آج درشت ندارند! اینکه بعد از خرید یک خودرو شاسی بلند ابتدا به این فکر میکنید که چند میلیون هزینه کنید و از تایر های درشت و چشمگیر استفاده کنید، اگر نیازی به کارایی این تایر ها ندارید پس خرید اشتباهی است. لاستیک های مناسب آفرود به دلیل لایه های بیشتری که از لاستیک های معمولی در ساختار خود دارند، وزن بالایی دارند، طراحی آج آنها تنها مناسب شرایط سخت خارج جاده ایست، امکان استفاده از آنها در سرعت و یا حتی اتوبان های شهری نیست. خرید لاستیک را عجولانه و بدون دانش انجام ندهید.

- اگر در فکر رفتن به سفر آفرود هستید، پیش از سفر مناطقی که با آنها مواجه میشوید را پیش بینی کنید. لاستیک مخصوص شرایط آفرود تمامی فاکتور های مورد نیاز شمارا دارا نمیباشد. اگر قصد سفر به تپه های شنی کویر و جنوب کشورمان را دارید، از لاستیکی استفاده کنید که طراحی آج مناسب شن و ماسه نوردی داشته باشد، معمولا ای لاستیک ها دارای بلوک های آج درشت در یه جهت هستند.

- اگر قصد سفر به مناطق جنگلی دارید و امکان مواجه شدن با سطوح باتلاقی را دارید، از تایر های مناسب این مکان استفاده کنید. همچنین برای عبور از رودخانه های دارای سنگ های ریز باید لاستیک شما مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و تعداد لایه های آن بیشتر از لاستیک های معمولی باشد.

- در مناطق کوهستانی که انواع سنگ و اجسام تیز در مسیر وجود دارد، علاوه بر انتخاب طرح آج لاستیک هوشمندانه، در صوت امکان از تایر های بایاس یا نخی استفاده کنید، کیفیت لاستیک بایاس از لاستیک رادیال پایین تر است، اما دیواره لاستیک بایاس کمی مقاوم تر از دیواره لاستیک رادیال است، این امر سبب میشود که با کوچکترین حادثه دیواره لاستیک شما آسیب نبیند و پاره نشود. اما استفاده از لاستیک بایاس دردسر های خود را نیز به همراه دارد!
 

 exz3rt5twzbuoqtscqg.jpg


برای اطلاعات بیشتر از قیمت روز لاستیک خودرو به این صفحه مراجعه کنید . 

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 182 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:25

طرح پیش فروش اقساطی برای اولین بار در این بخشنامه جهت محصولات پژو 206 صندوقدار وی8 و سمند EF7 بنزینی اجرا ...

شرايط پیش فروش تیر 95 محصولات ایران خودرو به ھمراه ھدایای فروش تعھدی، از روز سه شنبه یکم لغایت 31 تیرماه 95 و یا تا زمان تکمیل ظرفیت و به شرح جداول پیوست ارائه مي گردد. 

طرح پیش فروش اقساطی براي اولین بار در این بخشنامه جهت محصولات پژو 206 صندوقدار V8 و سمند EF7 بنزینی اجرا می گردد. در این طرح، مشتري قسمت عمده مابه التفاوت خودرو را در قالب تسهیلات دریافت و طی چکهاي مشخصی که در دعوتنامه مشخص خواهد شد پرداخت می نماید.

نکات مھم در خصوص ھدیه فروش تعھدی:

- ھدیه فروش تعھدی صرفا به تعھداتی اختصاص می یابد که مشتریان در زمان تکمیل وجه، به صورت نقدی اقدام به واریز وجه نموده باشند و ھمچنین قرارداد منجر به انصراف نگردد.

- ھدیه فروش تعھدی فقط زمانی قابل ارائه می باشد که مبغ مابه التفاوت اعلام شده در دعوتنامه، در مھلت تعیین شده پرداخت گردد و در صورت منقضی شدن دعوتنامه، ھدیه فروش تعھدی به مشتریان ارائه نخواھد شد.

زمان فعال سازي این بخشنامه ساعت 10 صبح روز سه شنبه مورخ 95/04/01 می باشد  :

پیش‌فروش کلیه محصولات ایران خودرو

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

شرایط پیش فروش پلکانی تير 95 محصولات ایران خودرو :

پیش‌فروش کلیه محصولات ایران خودرو

pdyvayjs4yr1hffjb7wm.png

شرایط پیش فروش عمومی محصولات ایران خودرو تیر 95 (طرح مشاركت در توليد با سود 27 درصد) :


پیش‌فروش کلیه محصولات ایران خودرو

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 225 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 19:16

در حالی نتیجه آزمون بنزین عرضه شده در کلانشهرها بدون سرو صدا توسط سازمان استاندارد در خبرگزاری دولت منعکس شد که نتیجه این آزمون ...

در حالی نتیجه آزمون بنزین عرضه شده در کلانشهرها بدون سرو صدا توسط سازمان استاندارد در خبرگزاری دولت منعکس شد که نتیجه این آزمون به مذاق مدیرعامل پالایشگاه اراک خوش نیامده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از فارس، بعد از گذشت سه ماه از آخرین وعده سازمان استاندارد مبنی بر اعلام نتایج بنزین مصرفی در کلانشهرهایی که وزارت نفت مدعی بود در آنها بنزین با استاندارد یورو4 عرضه می‌شود، این سازمان بدون سرو صدا نتیجه آزمایشات خود را اعلام کرد،بدین معنا که به رغم پیگیری بسیاری از خبرگزاری‌ها به طور اختصاصی نتایج این آزمون در اختیار خبرگزاری رسمی دولت قرار گرفته و منتشر شده است.


نتیجه آزمون بنزین عرضه شده در 8 کلانشهر اعلام شد

وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولتی با اشاره به اینکه در آزمون بنزین‌ها مشخص شد، 83 درصد پارامترهای بنزین عرضه شده در جایگاه ها کاملا منطبق با استاندارد ملی ایران بوده است (استاندارد تکلیفی 4904 ) می گوید:بیشترین درصد قبولی در نمونه‌برداری‌ها از هشت کلانشهر، مربوط به تهران و شیراز و بیشترین عدم انطباق به ترتیب مربوط به اراک و اصفهان بوده است.

به گفته این مقام مسؤول معیارهای آلایندگی و عملکردی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج اندازه گیری نیز به تفکیک استان و معیار آزمون وهمچنین در مقایسه با سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه 83 درصد پارامترهای مورد آزمون، قبول و 17 درصد مردود بوده است، اضافه می‌کند در مجموع معیار اصلی آلاینده های نمونه برداری شده مطابق با استاندارد ملی است.

مرندی مقدم با یادآوری اینکه طبق مصوبه شورای عالی استاندارد از سال 94 ارزیابی انطباق بنزین برعهده سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است،تصریح می کند:‌در این زمینه سازمان ملی استاندارد ایران علاوه بر طرح نمونه برداری از جایگاه های عرضه بنزین برای شناسایی بهتر عوامل موثر انطباق، نتایج اندازه‌گیری نمونه برداری از پالایشگاه ها را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

وی در همین زمینه یادآور می شود از سال 1393 نمونه‌برداری از جایگاه‌های عرضه بنزین و پالایشگاه‌ها در سطح کشور آغاز و نمونه برداری توسط این سازمان انجام شده که نتایج اندازه‌گیری‌ها، تحلیل و بررسی دقیق خواهد شد.


مدیرعامل پالایشگاه اراک تکذیب کرد

پس از اعلام نتیجه رسمی توسط مسؤول بررسی استاندارد بنزین، مدیرعامل پالایشگاه اراک با رد گزارش موسسه استاندارد درباره کمترین میزان تطابق بنزین اراک با استانداردهای یورو ٤ در سطح کلانشهرهای کشور طی خبری اعلام کرد: بنزین توزیعی در شهر اراک و شازند یورو ٤ است و کیفیت و استانداردهای لازم را دارد.

وی با شاره به این که در ١٣ جایگاه شهر اراک و همه جایگاههای شازند بنزین یورو ٤ توزیع می‌شود، افزود: مصرف روزانه بنزین استان مرکزی به یک میلیون و ٧٠٠ هزار لیتر می رسد که ٥٠ درصد آن یورو ٤ است.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند ادامه داد: هم اکنون روزانه ٦٠٠ هزار لیتر بنزین یورو ٤ در اراک و ٤٠٠ هزار لیتر در شازند توزیع می‌شود.

جمشیدی با اشاره به گزارش سازمان استاندارد خطاب به این سازمان، اعلام کرد: سازمان استاندارد به منظور تنویر افکار عمومی، جایگاه‌هایی که از فرآورده آنها نمونه‌برداری شده را اعلام کند.

به گفته وی، نمونه‌برداری‌ها از داخل شهر اراک صورت نگرفته و احتمالا از جایگاه‌های میان جاده‌ای یا شهرستانهای اطرف دریافت شده و به شهر اراک تعمیم داده شده است.


کف مرتب برای استاندارد فقط زمان تامین منافع

به گزارش فارس این انتقاد به سازمان استاندارد وارد است و مسؤولان این نهاد دولتی باید به این سوال پاسخ دهند که چرا زمانی که می‌خواهد نتیجه استاندارد بنزین وارداتی، که به نفع وارد کنندگان بنزین است را اعلام کند از همه رسانه ها دعوت به عمل می آورد اما در مورد این مساله یعنی اعلام نتایج عرضه بنزین در کلانشهرها،این خبر در سکوت رسانه ای و تنها توسط خبرگزاری دولت منتشر می شود.

همچنین مسؤولان صنعت نفت نیز باید نسبت به این سوال که چرا وقتی نتایج سازمان استاندارد در مورد بنزین وارداتی اعلام می شود برایش کف می زنند و هورا می کشند، اما هنگامی که نتیجه این آزمایشات به مذاقشان خوش نیاید آن را رد کرده و از زیر این نتایج شانه خالی می کنند پاسخ دهند.


وضعیت پالایشگاه امام خمینی اراک چگونه است

این گزارش اضافه می کند پالایشگاه امام خمینی اراک که به گفته مسؤولان صنعت نفت سودآورترین پالایشگاه موجود در میان 9 پالایشگاه کشور است به جرات می توان گفت یکی از به‌روزترین پالایشگاه‌ها در سال 92 بود که توان تولید روزانه 16 میلیون لیتز بنزین با کتان بالای 90 را داشت و از لحاظ استاندارد های تولید بنزین توانست استاندارد تولید بنزین یورو4 را اخذ کند.

اما از سال 93 به دلیل حوادثی که در این پالایشگاه در جریان اورهال و پیش از آن رخ داد عملا این پالایشگاه با بحران روبه‌رو شد به طوری که براساس نتایج HSE (بهداشت، ایمنی، محیط زیست) این پالایشگاه اخیرا رتبه نهم را در این زمینه در میان 9 پالایشگاه کشور کسب کرده است.

در هفته گذشته نیز ظاهرا به دلیل بهره‌برداری نادرست از واحد ایزوماکس، پالایشگاه اراک یکی از رآکتورهای این واحد را از سرویس خارج کرد.

به گفته برخی از کارشناسان پالایشگاه امام خمینی اراک اورهال این پالایشگاه از 2 سال یکبار به سه سال تغییر پیدا کرده است که براین اساس اورهال پالایشگاه شهریورماه سال 95 آغاز خواهد شد،اما مشکلات مدیریتی که در این پالایشگاه وجود داشت موجب شد تا به منظور بنزین سازی و کمبود خوراک واحد RFCC از واحد ایزوماکس کمک گرفته شود.

این شرایط موجب شد تا به دلیل اختلاف دمای ایجاد شده در یکی از رآکتورهای واحد ایزوماکس این رآکتور ترک خورده و به همین دلیل از سرویس خارج شود.

به همین دلیل از سه راکتور موجود در این واحد،هم اکنون 2 رآکتور مشغول به فعالیت است که فشار وارد شده بر آنها می‌تواند مشکلات بعدی را به وجود آورد.

در انتهای این گزارش اگر مسؤولان پالایشگاه اراک نسبت به استاندارد بنزین تولیدی در این پالایشگاه (استاندارد یورو4) ایمان دارند می توانند از سازمان استاندارد که نهاد اصلی تعیین استاندارد در کشور است دعوت کنند تا بر روی بنزین این پالایشگاه آزمایش کرده و نتیجه آن را اعلام کنند.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 204 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:56

آرین موتور، نماینده رسمی میتسوبیشی موتورز ژاپن، در راستای تکریم مشتریان خود در ماه مبارک رمضان، شرایط فروش اقساطی 24 ماهه با ...

فروش اوتلندر

آرین موتور، نماینده رسمی میتسوبیشی موتورز ژاپن، در راستای تکریم مشتریان خود در ماه مبارک رمضان، شرایط فروش اقساطی 24 ماهه با بهره کم ( کارمزد 14%) را در کنار شرایط فروش 12 ماهه بدون بهره ، برای اولین بارعرضه کرده است .

در این شرایط فروش  خودروهای  اوتلندر جدید 2016 ، لنسر 2016 و میراژ 2016 با شرایط اقساط 24 ماهه با کارمزد 14% به خریداران محترم محصولات میتسوبیشی ارائه شده است .

پیش پرداخت اوتلندر 2016 و لنسر 2016 در سه مرحله دریافت می گردد.همچنین خودروها در موعد تحویل 15 ، 60 و 90 روز تحویل مشتریان می شود .

شرایط اقساط 12، 15 و 24 ماهه "بدون کارمزد" در خصوص سایر محصولات همچنان به قوت خود باقی است .مشتریان محترم می توانند اوتلندر جدید 2016، ای اس ایکس جدید 2016 و لنسر 2016 را با شرایط اقساط 12 ماهه بدون کارمزد وهمچنین میراژ را با شرایط اقساط 15 ماهه بدون کارمزد خریداری کنند .

اوتلندر 2015 نیز همچنان با شرایط اقساط 24 ماهه  بدون کارمزد و تحویل 15 روزه به مشتریان محترم عرضه می شود. 

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 201 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:56

عملکرد این سنسور مانند سنسور های دیگر در خودرو است.با این تفاوت که این سنسور به گونه ای عمل می‌کند که در زمان بارندگی یا ...

حسگر باران در خودرو چگونه عمل میکند؟

عملکرد این سنسور مانند سنسور های دیگر در خودرو است.با این تفاوت که این سنسور به گونه ای عمل می‌کند که در زمان بارندگی یا خیس شدن شیشه ی جلوی خودرو , وجود مایعات روی شیشه را تشخیص می‌دهد و یا ارسال اطلاعات تعریف شده ECU را با خبر می‌کند.

این سنسور معمولا در قسمت بالای شیشه ی جلو و در قسمت وسط ( در محدوده جای گذاری آینه جلو ) نصب می‌شود.این سنسور بر اساس اولتراسونیک یا امواجی که انسان قادر به شنیدن آن نیست کار می‌کند.طرز کار این سنسور به گونه ای است که امواج از فرستنده سنسور ارسال می‌شود و در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور می‌کند اما در صورتی که سطح شیشه ی جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور می‌رسند و پس از آن کنترل یونیت سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه می‌کند. در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد سنسور به ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را می‌دهد.

ECU نیز پس از دریافت اطلاعات کنترل یونیت سنسور پس از تجزیه و تحلیل مجدداً اطلاعات را برای فعال شدن برف پاک کن ها را صادر می‌کند.همچنین میزان سرعت کارکرد برف پاک کن نیز به تشخیص سنسور بستگی دارد.یعنی سنسور با مقایسه مقدار اطلاعات ارسال و دریافت شده سرعت و کارکرد برف پاک کن را تشخیص می‌دهد.

منبع: car.ir

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 207 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:56

بخشنامه فروش فوری محصولات ایران خودرو از تاریخ سه‌شنبه 1 تیرماه 95 قابل اجرا می‌باشد.

اعلام شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو - تیر 95

به اطلاع کلیه متقاضیان محترم مي رساند، شرایط فروش فوری تیر 95 محصولات ایران خودرو به شرح جدول پیوست از روز سه شنبه 1 لغایت 31 تیرماه 95 و یا تا زمان تكمیل ظرفیت ارائه مي گردد.

نکات مھم:

- پیرو درخواست ھای متقاضیان محترم و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، قیمت ھای مندرج در این بخشنامه تغییری نداشته و با ھمان قیمت ھای خرداد ماه عرضه می گردد.

- تمام برنامه فروش ھای از محل کارخانه امکان رزرو خودروھای امانی آن نمایندگی را نیز دارد. 

- زمان تحويل در نظر گرفته شده، روز كاري (كلیه ايام ھفته به استثناء روزھاي تعطیل و پنجشنبه ھا) میباشد.

زمان فعال سازي اين بخشنامه ساعت 9 صبح روز سه شنبه مورخ 95/04/01 مي باشد:
 

فروش فوری ایران خودرو

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 198 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:52

بانک تجارت در بخشنامه ای کاهش سود سپرده های یکساله به 15 درصد را به شعب خود ابلاغ کرد.

بانک تجارت در بخشنامه ای کاهش سود سپرده های یکساله به 15 درصد را به شعب خود ابلاغ کرد.

نرخ سود بانک تجارت

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 214 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:52

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، نرخ جدید مرغ و انواع ماهی را در بازار اعلام کرد.

مهدی یوسف‌خانی، نرخ مرغ زنده را امروز دوشنبه ۴۹۰۰ تومان اعلام کرد و اظهارداشت: قیمت مرغ آماده به طبخ در عمده فروشی میدان بهمن و درب کشتارگاه ۶۶۰۰ تومان و توزیع درب واحدهای صنفی ۶۷۰۰ تومان است. 

وی، قیمت مرغ را در مراکز خرده فروشی ۷۲۰۰ تومان تومان عنوان کرد و گفت: نرخ هرکیلوگرم ران مرغ با کمر ۶۲۰۰ تومان و ران مرغ بدون کمر هم برابر با قیمت مرغ و ۷۲۰۰ تومان است. 

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی قیمت انواع ماهی را هم بدین شرح اعلام کرد: شیر جنوب ۲۵ هزارتومان، کپور ۱۵ هزارتومان، قزل آلا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، شیر نیزه ای ۱۴ هزارتومان، تیلاپیا ۱۹ هزارتومان، سفید پرورشی (آمور جنوب) ۱۵ هزارتومان، آزاد دزفولی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، هامور جنوب ۱۹ هزارتومان و حلوا سیاه ۲۲ هزارتومان.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 178 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:52

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه از مسئولان وزارت راه درخواست دارم که قطعه یک آزادراه در نوروز امسال زیر بار ترافیک ...

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه از مسئولان وزارت راه درخواست دارم که قطعه یک آزادراه در نوروز امسال زیر بار ترافیک برود، گفت: برای پروژه‌ها مشکل تامین منابع مالی داریم.

اسحاق جهانگیری امروز در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه این پروژه به سنبل ناکارآمدی و بی عرضگی دولت‌ها تبدیل شده بود، گفت: 20 سال از عمر این پروژه می گذرد و همین موضوع باعث شده که برای مردم هم بسیار با اهمیت باشد.

وی با اشاره به اینکه زمان سفر در این جاده گاهی به ۱۲ ساعت هم می رسد، افزود: حتی در برخی سفرهای خانوادگی هم که به منطقه شمال کشور داشتیم، با ترافیک زیادی روبرو می شدیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه یک اراده برای انجام این پروژه در دولت وجود دارد، اظهارداشت: با این پروژه یک بار دیگر توان مهندسی ایران نشان داده شد.

وی با اشاره به استفاده از پیمانکاران ایرانی در این پروژه، گفت: ما در توان فنی، محدودیت نداریم اما توان تامین مالی در کشور وجود ندارد و سیستم بانکی برای تجهیز طرح های بزرگ نتوانست اقدامی انجام دهد.

جهانگیری با بیان اینکه بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، ۸ هزار میلیارد تومان برای اتمام این پروژه نیاز است، گفت: این در حالی است که در بودجه امسال ۲۰ میلیارد تومان برای این آزادراه تعیین شده که رقمی بسیار اندک است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان اقتصادی کشور باید برای موضوع تامین مالی فکری داشته باشند، اظهارداشت: ما نباید همیشه به دنبال تامین منابع خارجی باشیم، زیرا نمی توانیم تامین مالی را انجام دهیم، بنابراین مسئولان باید راهکاری پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد کالاهایی که از خارج وارد می شود را می توانیم در داخل بسازیم، افزود: باید برای پروژه های بزرگ تامین مالی انجام دهیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه امیدوارم نوروز امسال قطعه یک آزادراه تهران-شمال زیر عبور برود، گفت: یک شرکتی ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق در بازار عرضه کرد که ۳۲ برابر آن تقاضا ایجاد شد که نشان می دهد مقدار زیادی نقدینگی در اختیار مردم است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 230 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:44

شرکت ذوب آهن اصفهان که سومین فولاد‌ساز بزرگ ایران است همزمان با داشتن برنامه‌هایی برای افزایش تولید به دنبال جذب خریدار است.

خارجی‌ها خریدار سهام ذوب آهن اصفهان شدند

شرکت ذوب آهن اصفهان که سومین فولاد‌ساز بزرگ ایران است همزمان با داشتن برنامه‌هایی برای افزایش تولید به دنبال جذب خریدار است.

مسعود غلام‌پور – مدیر واحد تحقیقات بانک سرمایه‌گذاری نوین – در مصاحبه‌ای به بلومبرگ اظهار کرد: شرکت‌هایی از کره جنوبی و لوکزامبورگ برای خرید سهم در این شرکت ابراز علاقه کرده‌اند.

شرکت تامین سرمایه نوین در حال ارائه مشاوره به دولت ایران در خصوص معامله مربوط به فروش ذوب آهن اصفهان است. ایران و صندوق بازنشستگان فولاد ایران قصد فروش ۷۳ درصد از سهام ذوب آهن اصفهان را دارند.

به گفته مجتبی فریدونی – مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان – این شرکت قصد دارد تولید فولاد‌ش را از ۲.۴ میلیون تن در سال ۱۳۹۴ به ۳.۲ میلیون تن تا پایان سال ۱۳۹۵ افزایش دهد.

تولید این شرکت در پی کند شدن روند رشد اقتصادی که ناشی از قیمت‌های پایین نفت بود، سال گذشته چهار درصد کاهش داشت.

براساس این گزارش، طبق آمار انجمن جهانی فولاد، ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد در خاورمیانه پس از ترکیه است. آمار نشان می دهد تولید ایران در ماه آوریل به ۱.۵ میلیون تن در مقایسه با ۱.۳ میلیون تن در پایان سال گذشته که هنوز تحریم‌های بین‌المللی برداشته نشده بودند، افزایش یافت.

ایران در پی برداشته شدن تحریمهای بین المللی در ماه ژانویه، به دنبال بازسازی صنعت انرژی و سایر صنایع است.

سازمان خصوصی‌سازی ایران بر فروش ۵۶ درصد سهم در شرکت ذوب آهن اصفهان که از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گرفته است، نظارت می‌کند.

به گفته غلام پور، گروه بیمه تامین اجتماعی قادر نیست پول کل سهم را پرداخت کند. صندوق بازنشستگی ۱۷ درصد دیگر سهم دارد که به فروش گذاشته شده است.

به گفته غلام‌پور و جعفر سبحانی که مشاور مدیر سازمان خصوصی‌سازی ایران است، در گام نخست کل ۷۳ درصد سهم روز یکشنبه به شکل فروش بلوکی از طریق فرابورس عرضه شد، اما متقاضی نداشت. ارزش این سهم در معاملات فرابورس روز یکشنبه پنج درصد کاهش یافت.

به گفته سبحانی یک فروش بلوکی در آینده نزدیک دوباره عرضه خواهد شد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 229 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:44

هنوز انگار نفیر صدایش را می شنوم. ما بچه ها بهش می گفتیم چرخ و فلک؛ از بس که می چرخید. مادر بزرگ می گفت: «رختشویی» و پدر دستی ...

کالاهایی که تله پول‌گیری‌اند

هنوز انگار نفیر صدایش را می شنوم. ما بچه ها بهش می گفتیم چرخ و فلک؛ از بس که می چرخید. مادر بزرگ می گفت: «رختشویی» و پدر دستی رویش می کشید و می گفت: « هفت تا جان دارد.» ۱۰ سال توی خانه مادربزرگ بود و ۲۰ سال بعد را با شستن لباس های ما عمر کرد. هنوز سال ها کار می کرد اگر لباسشویی کره ای جایش را نگرفته بود. پدر که توی زیر زمین جاگیرش می کرد گفت: «حیف شد، مال وطن بود.» مادر لباس ها را توی شکم کره ای ریخت و گفت: « این هم اصل کره است.» پدر لباس هایش را تکاند:« به همین خیال باش.» حالا سال هاست که ایرانی توی زیرزمین خاک می خورد و کره‌ای هم تا حالا پنج بار رفته تعمیرگاه و برگشته. مادر می گوید:« یکی دیگر بخریم که به روز تر باشد.» پدر می گوید:« جنس های امروزی تله پول گیری هستند؛ اصل و فرع همه شان یکی است.»

راسته امیر حضور، از پایین تا بالا و هر دو سوی خیابان را فروشگاه‌های کوچک و بزرگ لوازم خانگی پر کرده اند. توی این خیابان نمایندگی‌های زیادی هم هستند که اعتبارشان را از برندی می گیرند که بر تابلو سر در مغازه‌هایشان حک کرده اند. همه حرف این نمایندگی ها این است که خرید کالا از آنها معتبر است و خریدار خیالش راحت است، جنسی که خریده اصل است. ضمانتنامه معتبر هم کالای خریداری شده را دست کم تا یک سال گارانتی می کند. به نظر، خریدار دیگر نباید نگرانی داشته باشد. می ماند پرداخت پول و دریافت فاکتور. اما تردید برخی از خریداران موضوع را قدری پیچیده می کند.

پایین و بالای یک خرید

احسان و همسرش که برای خرید «سولاردام» به این نقطه از شهر آمده‌اند، تا حالا دست کم چند بار راسته خیابان را بالا و پایین رفته اند، بی آنکه خریدی کرده باشند. می‌پرسم پس چرا دست دست می کنی؟ کلافه نگاهم می کند که« هر کدامشان یک حرفی می زنند.» و همسرش دنباله حرف را می گیرد:« آدم گیج می شود.» می گویم از نمایندگی بخرید و خیال خودتان را راحت کنید. احسان سرش را توی دست می گیرد:« هر کدامشان یک قیمت می گویند.» و همسرش ادامه می دهد:« فروشنده این نمایندگی می گوید که هر مغازه داری که دوست داشته باشد، تخفیف می دهد، اما قیمت‌ها همه مقطوعند.» و احسان تکلیف خودش و همسرش و من را یکسره می‌کند:«برویم از همان نمایندگی اولی بگیریم.» و می روند.

همه این کالاهای مونتاژی

خنکای مغازه به تنم می نشیند. لیوان آب را که سر می کشم، نطقم باز می‌شود: چرا اینقدر قیمت ها با هم فرق می کند؟ صاحب فروشگاه که البته نمایندگی یکی از برندهای معتبر را هم دارد، مرد آرام و پخته ای به نظر می‌رسد. می گوید:« قیمتی که کارخانه توی فهرست کالاها اعلام می کند، همه جا و در همه نمایندگی‌ها یکی است، اما هر فروشگاهی می تواند تا چند درصد تخفیف بدهد.» می پرسم:« پس چطور است که بعضی نمایندگی‌ها تخفیف نمی دهند؟» می گوید:« خب، هر کسی سیاستی در کاسبی دارد. شاید هم مشتری های خودش را دارد و خیلی به فکر رقابت و این جور چیزها نیست.» البته بعد توضیح می دهد:« هر شرکتی یک جشنواره هم دارد که در آنجا تخفیف های زیادتری می دهد.» می پرسم:« حالا این اجناسی که می‌فروشید، اصلی هستند یا مونتاژ ایران، یا اصلا نکند که چینی یا تایوانی باشند؟» می خندد و می گوید:« کدام اصلی؟ همه اینها در ایران تولید می‌شود. فقط تحت لیسانس شرکت های اصلیشان هستند.» و وقتی که می گویم، بعضی از فروشگاه ها ادعا می کنند که جنس اصلی دارند، سری تکان می‌دهد و می‌گوید:« بشنو و باور نکن.»

بازرسان سرزده می‌رسند

اواسط خرداد امسال، یک برنامه تلویزیونی، به موضوع لوازم خانگی قاچاق پرداخت و طی یک گزارش میدانی، برخی از زوایای این بازار پرحاشیه را به تصویر کشید. دوربین این برنامه حتی به اتحادیه این صنف هم سر زد تا با بازرسان این اتحادیه، برخی از فروشگاه های لوازم خانگی را بررسی و بازرسی کند. برنامه با شکایات انبوهی از خریداران آغاز شد که گلایه می کردند از اینکه کالایشان بعد از خرید و به رغم دارا بودن فاکتور و برگه ضمانت، از سوی نمایندگی شرکت تولید کننده، مورد تایید گارانتی قرار نگرفته است. بعد از آنکه خریدار شاکی، دوربین سیما و بازرس اتحادیه به فروشگاه متخلف سر زدند، پرده از ترفندهای غریب این بازار فرو افتاد. استوک فروشی، جعل فاکتور و گواهینامه، فروش اجناس قاچاق با گارانتی‌های صوری و فروش کالاهای صاف شده از جمله مواردی بودند که بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی به آنها اشاره کرد.

مستقیم از سئول

تازه وارد یکی از پاساژهای امیر حضور شده ام که مغازه دار جوانی با لبخند و کلی «بفرما و در خدمتم» به مغازه اش می بردم. هنوز عرقم خشک نشده می پرسد:« چی لازم دارید؟» اسم و مارک کالای مورد نظر را می گویم و از قیمتش سوال می کنم. می گوید:« برای آقای خودم در می آید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان.» و در جواب سوالم که از گارانتی بودنش می پرسم، با لبخند چند پهلویی می گوید:« بی گارانتی هم مگر داریم؟» می گویم:« پس چطور از قیمت نمایندگی هم پایین تر است؟» دستش را در هوا تکان می دهد که نمی فهمم یعنی چی، اما می شنوم که اقناع کننده تاکید می‌کند:« ما جنسمان را مستقیم از کره وارد می کنیم و چون دلال بازی نداریم، ارزان تر در می‌آید.» با خودم می گویم:« ارزان تر؟ اما می شود ۱۲۰ تومان کمتر از نمایندگی باشد؟» این را که می پرسم، نگاهم می کند و بعد به همان کالا و از برند دیگری اشاره می کند و می گوید:« اصلا بیا این را بخر، ۴۵۰ تومان از آن یکی ارزان تر هم هست.» و باز دستی در هوا ادامه می دهد:« آلمانی اصل.» می گویم ضمانتنامه هم دارد؟ می خندد که :« مگر بی ضمانتنامه هم داریم؟»

شاید نمایندگی نباشد

بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی در گزارش تلویزیون می گفت:« برخی از فروشندگان حتی برای برخی از کالاها ضمانتنامه‌های جعلی چاپ می‌کنند.» به یکی از آشناها که پیشتر در این صنف بوده است زنگ می زنم و جریان را می گویم. تاکید می کند:« شاید آن کالای آلمانی اصل باشد، و شاید حتی گارانتی و نمایندگی در ایران داشته باشد، اما ممکن هم هست دوام زیادی نداشته باشند و چند سال دیگر اصلا نتوانی آن نمایندگی را پیدا کنی.» و توصیه کرد که حتما از نمایندگی های معتبر کالای خود را بخرم. برای عمل به توصیه آشنایمان به یکی دیگر از نمایندگی ها می روم. با خوشرویی از من استقبال می کند و می پرسد که چه می خواهم. یاد احسان و همسرش، می‌افتم و از فروشنده می خواهم که «سولاردام» اصل کره برایم بیاورد. مدل و رنگ مورد نظرم را که می پرسد، می پرسم فرقشان چیست؟ می گوید:«سفید این مدل را ایران مونتاژ می کند، اما سیلورش اصل کره است.» می مانم که حالا حرف صاحب این نمایندگی را باور کنم و یا آن قبلی را که می گفت«همه اینها را ایران می زند!»

صاف‌فروشی

بازرس اتحادیه صنف لوازم خانگی می گفت:« بعضی از این فروشگاه‌ها، کالاهای قاچاق را به عمد « قر» می کنند و بعد با این عنوان که اینها کالاهای وارداتی هستند که کمی – فقط کمی! – ضربه خورده اند، به مشتری می فروشند.» این را وقتی به یکی دیگر از صاحبان نمایندگی یک برند معتبر می گویم، سری به تاسف تکان می دهد و می‌گوید:« اینها آبروی این صنف را برده اند.» و برای آنکه ثابت کند تا چه حد آبروی صنفش برایش مهم است، یخچال فریزری را بهم نشان می دهد که در جا‌به‌جایی روی درش چند خط افتاده است. می گوید:« اینها را شرکت پس می گیرد و به جایش یکی دیگر را می فرستد.» می پرسم:« تکلیف این یخجال چه می شود.» دستش را در هوا تکان می دهد:« هر چند وقت یک بار شرکت یک مزایده می گذارد و اینها را می‌فروشد.» یاد حرف آن آشنایمان می افتم که می گفت:« حالا بعضی از این فروشگاه ها این لوازم مزایده ای را می خرند و صافشان می کنند و بعد می فروشند.» همین را به فروشنده می گویم. جواب می دهد:« برای همین که ارزان تر می خرند، ارزان تر هم می فروشند، اما شرکت گارانتی آنها را قبول می کند.» و باز دستش را تکان می دهد:«‌به هر حال شرکت دارد می فروشد، پس ضمانتنامه‌اش هم اعتبار دارد.» بیرون که می آیم، هوا گرگ و میش شده است. گیج شده ام و حالا دیگر فرق بین اصل و فرع اجناس را نمی دانم. صدای ماشین رختشویی مادر بزرگ در گوشم می پیچد و یادم می‌آید که سال‌هاست گوشه زیرزمین دارد خاک می خورد و کارخانه هایی را یادم می‌آید که سال هاست آب از سرشان گذشته است و کارگرانی را یادم می آید که سال‌هاست دارند خون دل می خورند.

آرمان - حسین حلاج

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 186 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:44

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به برخی از سوالات و ابهامات درباره جریمه ریالی سربازی پاسخ داد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به برخی از سوالات و ابهامات درباره جریمه ریالی سربازی پاسخ داد.

سردار موسی کمالی با بیان اینکه طرح جریمه ریالی سربازی در سال 95 از ابتدای خردادماه آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد، گفت:‌ متقاضیان و آن دسته از مشمولان غایبی که تا پایان سال 95، هشت سال یا بیشتر غیبت داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 درخواست خود را ثبت کنند.

وی  ادامه داد: دانشجویان انصرافی که تا 31 شهریورماه 93 انصراف داده باشند در صورتیکه تا پایان سال 95، هشت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌شان گذشته باشد، می‌توانند برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی ثبت نام کنند.

کمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مدرک پیش دانشگاهی به عنوان آخرین مدرک تحصیلی حساب می‌شود یا خیر ؟ گفت: در قانون، مشمولان با مدارک زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و ... دسته بندی شده‌اند و در متن آن مدرک پیش دانشگاهی به عنوان مدرک تحصیلی مطرح نشده. بنابراین افرادی که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند و پس از آن مدرک بالاتری دریافت نکرده‌اند مدرک دیپلم به عنوان آخرین مدرک تحصیلی‌شان لحاظ خواهد شد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه پیامک‌های تعیین تکلیف چه مدت پس از ثبت نام، برای متقاضیان ارسال می‌شود، گفت: فرآیند ثبت نام 45 روزه است و در مرحله نخست تا الان تصمیمی برای تمدید آن وجود ندارد. ارسال پیامک نیز پس از بررسی سوابق و اطلاعات فرد انجام می‌شود. بنابراین ممکن است برای برخی از افراد چند روز پس از ثبت نام پیامک تعیین تکلیف ارسال شده و برای برخی از افراد کمی این پروسه طولانی‌تر شود؛ اما جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.


شرایط جریمه ریالی برای سربازان فراری

کمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سربازان فراری امکان بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی را دارند یا خیر ؟ اظهار کرد: سال گذشته سربازان فراری مورد عفو قرار گرفته. بنابراین اگر فردی تا پایان سال 95، هشت سال یا بیشتر از زمان ترک یگان خدمتی‌اش گذشته باشد می‌تواند به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و درخواستش را ثبت کند.

کمالی ادامه داد: با توجه به بخشودگی سربازان فراری پرونده این افراد به دستگاه قضایی نخواهد رفت و آنان با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد.

وی درباره آن دسته از سربازانی که ممکن است چند بار اقدام به ترک یگان خدمتی خود و فرار از سربازی کرده باشند نیز گفت: درباره این افراد معیار تاریخ آخرین اقدام به فرار است و دفعات پیشین لحاظ نخواهد شد.


آیا بخشودگی مشمولان غایب در راه است؟

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا بخشودگی سنی مشمولان غایب سربازی اجرا می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای بخشش سربازی مشمولان غایب و فراری وجود ندارد و در حال حاضر تنها متولدین تا پایان سال 54 از انجام خدمت سربازی معاف و مشمول بخشودگی شدند و تصمیم دیگری برای متولدین سال‌های بعد وجود ندارد.

کمالی درباره اینکه اگر کسی دارای مدرک تحصیلی سیکل باشد نحوه محاسبه سنوات غیبتش بر چه اساسی خواهد بود ،گفت: در مورد این افراد معیار تاریخ رسیدن به سن مشمولیت یعنی 19 سال تمام است و تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی در مورد آنان صدق نمی‌کند.


تصمیمی برای تمدید مهلت ثبت نام جریمه ریالی سربازی وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان تمدید مهلت ثبت نام در طرح جریمه ریالی سربازی پس از 15 تیرماه وجود دارد یا خیر؟ گفت: برنامه ای در این خصوص نداریم و فعلا تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. پس از پایان مهلت ثبت نام و بررسی ثبت نام کنندگان درباره تمدید مهلت ثبت نام در سال جاری تصمیم گیری خواهد شد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مبلغ جریمه ریالی و شرایطی که باعث افزایش یا کاهش این رقم می‌شود نیز گفت: به ازای هر سال غیبت 10 درصد به مبلغ کل جریمه اضافه می‌شود. به ازای همسر نیز 5 درصد و به ازای هر فرزند نیز 5 درصد از این رقم کاسته می‌شود، ضمن اینکه مبلغ جریمه ریالی برای متقاضیان بر حسب مدرک تحصیلی متفاوت است.

کمالی با بیان اینکه مبلغ جریمه بر اساس ماه نیز تغییر می‌کند خاطرنشان کرد: مشمولانی که زودتر برای ثبت نام به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند مبلغ کمتری پرداخت خواهند کرد.

وی  درباره قسط بندی جریمه ریالی سربازی و شرایط آن نیز گفت: آئین نامه قسط بندی جریمه ریالی سربازی به زودی اعلام خواهد شد و اینکه اقساط چند ماهه باشد و یا چه مدرکی به متقاضیان پرداخت اقساطی داده خواهد شد، طی این هفته یا هفته آینده بررسی و اعلام خواهد شد.

جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب و فراری گفت: این موضوع قانونی بوده و قانون این اختیار و وظیفه را به نیروهای مسلح داده تا نسبت به دستگیری و اعظام به خدمت مشمولان غایب و فراری اقدام کند. از همین رو ما تصمیم داریم تا با آن دسته از مشمولان غایب و سربازان فراری که قصد تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود را ندارند برخورد کرده و آنان هنگام دریافت گواهی نامه، تعویض گواهی نامه و ... شناسایی و نسبت به دستگیری‌شان اقدام می‌شود. ضمن اینکه با مراکزی که اقدام به جذب و به کارگیری مشمولان غایب کرده باشد نیز برخورد شده و آنان برای بار اول به ازای هر سرباز غایب باید هزینه سالیانه یک سرباز یعنی پنج میلیون تومان به عنوان جریمه پرداخت کرده و برای دفعات بعد معادل هزینه سه سرباز یعنی 15 میلیون تومان را می‌بایست پرداخت کند.

کمالی در پایان با تاکید بر اینکه اخبار مربوط به سربازی تنها از طریق ستاد کل نیروهای مسلح یا سازمان وظیفه عمومی ناجا و از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌شود، گفت: بنابراین توصیه همیشگی ما به مشمولان و خانواده‌هایشان این است که به شایعات و خبرهای غیر رسمی توجه نکرده و هر چه سریعتر وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 210 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:01

مردی که از طریق سایت همسریابی دختران جوان را فریب می‌داد و از آنان کلاهبرداری می‌کرد، در پی ایجاد مزاحمت خیابانی دستگیر شد.

مردی که از طریق سایت همسریابی دختران جوان را فریب می‌داد و از آنان کلاهبرداری می‌کرد، در پی ایجاد مزاحمت خیابانی دستگیر شد. 

زنی ٣٠ساله روز ٢٥ فروردین با مراجعه به کلانتری نیاوران به مأموران اعلام کرد از طریق سایت همسریابی با فردی به نام «محمد» آشنا شده و این شخص با طرح پیشنهاد ازدواج، اعتماد وی را جلب کرده و پس از گذشت مدت کوتاهی اقدام به کلاهبرداری ٢٥٠‌ میلیون‌تومانی کرده است.

شاکی پرونده پس از حضور در پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «چندی پیش، در سایت همسریابی با جوانی به نام محمد آشنا شدم که خودش را دارای مدرک دکترا در رشته معماری و همچنین فرزندخوانده یکی از جراحان مطرح کشور در زمینه مغز و اعصاب معرفی کرد.

پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی، این شخص به من پیشنهاد ازدواج داد و به این شیوه و شگرد اعتماد مرا جلب کرد و درادامه ضمن فریب من، مبلغ دو‌میلیاردو ٥٠٠ ‌میلیون ریال به بهانه‌های مختلف گرفت». شاکی پرونده درادامه گفت: «پس از گذشت مدتی از محمد خواستم پولم را پس دهد، اما با تهدید مدعی شد از من فیلم تهیه کرده و در صورت ادامه پیگیری برای گرفتن پول خود، او نیز اقدام به انتشار فیلم در شبکه‌های مجازی خواهـد کرد».

کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران در همان تحقیقات اولیه فهمیدند متهم از مجرمان سابقه‌داری است که پیش از این نیز به اتهام کلاهبرداری به همین شیوه و شگرد دستگیر و روانه زندان شده و درحال‌حاضر نیز تحت تعقیب مرجع قضائی دادسرای ناحیه دوم تهران است. کارآگاهان در ادامه تحقیقات پلیسی برای شناسایی مخفیگاه و دستگیری «محمد»، اطلاع پیدا کردند وی به علت ایجاد مزاحمت خیابانی از سوی عوامل کلانتری تجریش دستگیر شده است به‌این‌ترتیب با هماهنگی مرجع قضائی، این متهم ٣٤ساله به پلیس آگاهی تهران منتقل شد. 

با انتقال «محمد» به پلیس آگاهی و ادامه تحقیقات، محل سکونت مجردی متهم در خیابان امیرآباد شمالی شناسایی و در بازرسی از این محل، تعداد زیادی گوشی‌های تلفن همراه متعلق به افراد مختلف کشف شد. با شناسایی صاحبان گوشی‌های تلفن همراه و مراجعه این افراد به پلیس آگاهی مشخص شد همه مال‌باختگان، زنان و دختران جوانی هستند که همگی از طریق شبکه‌های مجازی به‌ویژه سایت همسریابی، با متهم آشنا شده‌اند. 

این افراد پس از مواجهه حضوری با متهم و شناسایی دقیق وی، در اظهاراتی مشابه‌ بیان کردند متهم در زمان قرار ملاقات حضوری با آنها، به بهانه‌های مختلف ازجمله نیاز به تماس تلفنی فوری، گوشی‌های تلفن همراه را از آنها می‌گرفت و درنهایت با سوءاستفاده از اعتماد و غفلت این افراد، اقدام به سرقت گوشی‌های تلفن همراه کرده و از محل متواری می‌شد.

سرهنگ کارآگاه کرم یوسف‌وند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «در ادامه رسیدگی به پرونده و مواجهه حضوری متهم با شاکی اصلی پرونده، متهم به کلاهبرداری، فریب و همچنین تهدید به انتشار تصاویر شاکی در شبکه‌های مجازی، اعتراف کرد. همچنین در ادامه تحقیقات، متهم به ده‌ها فقره سرقت گوشی تلفن همراه از زنان و دختران جوان نیز اعتراف کرده است».

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: «با توجه به اعتراف صریح متهم به ده‌ها فقره سرقت با این شیوه و شگرد، شناسایی تعدادی از مال‌باختگان و به منظور شناسایی جرائم ارتکابی از سوی متهم و همچنین شناسایی سایر شکات و به‌ویژه افرادی که به دلایل مختلف تاکنون اقدامی برای شکایت از متهم نکرده‌اند، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی بازپرس پرونده صادر شده است و از مال‌باختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده‌اند، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به این پایگاه در اتوبان شهید صدر (مسیر شرق به غرب) – ابتدای خیابان قلندری شمالی مراجعه کنند».

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 224 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:01

بی ام و x1 جدید به طور رسمی اوایل اردیبهشت ماه در نمایشگاه چین رونمایی شد و حالا پس از گذشت 2 ماه چندین دستگاه از این خودرو وارد کشورمان شده است .

بی ام و x1 جدید به طور رسمی اوایل اردیبهشت ماه در نمایشگاه چین رونمایی شد و حالا پس از گذشت 2 ماه چندین دستگاه از این خودرو وارد کشورمان شده است .

طبق اعلام رسمی این  شرکت بی ام و x1 دارای موتور های مختلف برای انواع خریداران است.اولین موتور برای بی ام و x1 از نوع  1.8 لیتری بنزینی سه سیلندر 136 اسب بخار است .در موتور دوم از  یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر 192 اسب بخاری و در سومین مدل نیز از  یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر 231 اسب بخاری بهرمند می شودو همگی از یک  گیربکس 6 سرعته اتوماتیک استپ ترونیک یا 8 سرعته اتوماتیک استپ ترونیک  بهره خواهند برد.

r39xg3bxlfzyao8xgx.jpg

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 238 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 12:01

با وجود نشانه‌های پیش‌رونق در بازار مسکن، خریداران باید بدانند که از صبر کردن ضرر نخواهند کرد و اگر شتاب‌زده عمل کنند، ممکن است بازار ...

با وجود نشانه‌های پیش‌رونق در بازار مسکن، خریداران باید بدانند که از صبر کردن ضرر نخواهند کرد و اگر شتاب‌زده عمل کنند، ممکن است بازار از کنترل خودکار فعلی خارج شود.

به گزارش ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد، اجرایی شدن وام‌های جدید و افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن شرایط ایده‌آلی را برای حضور خریداران در بازار مسکن فراهم کرده است. اگرچه تحرکات بازار مسکن در شرایط کنونی توام با ثبات قیمت و شرایط آرام بازار رقم خورده است، اما این شرایط می‌تواند با عجله خریداران و سرمایه‌گذاران بخش مسکن از بین برود و به فضای هیجانی تبدیل شود. از آن مهم‌تر، شتاب‌زدگی خریداران می‌تواند زمینه‌ساز از بین رفتن ثبات نسبی قیمت مسکن شود. بنابراین رفتار خریداران در شرایط کنونی می‌تواند به‌طور مستقیم روی شرایط بازار تاثیر بگذارد. بهروز ملکی، کارشناس و تحلیل‌گر بازار مسکن با اشاره به افزایش تحرکات بازار مسکن در ماه‌های اخیر گفت: در این شرایط برخی از خریداران و سرمایه‌گذاران این بازار با این پندار که مبادا از قافله افزایش قیمت عقب بمانند، شتاب‌زده به بازار زده‌اند و احتمالا، این جمله‌ها را از فروشندگان یا مشاوران املاک شنیده‌اند که «الان خریدار، برنده است! الان نخرید، پشیمان خواهید شد!»

وی خاطرنشان کرد: با این حال باید توجه داشت که هرچند افزایش قیمت مسکن در سال جاری قابل انتظار است، اما این موضوع مجوزی برای اقدامات چشم بسته خریداران و سرمایه‌گذاران نیست.

ملکی با تاکید بر اینکه هر خریدار یا سرمایه‌گذاری، شرایط خاص خودش را دارد، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه کسی که پولش را در بانک گذاشته و سود بانکی می‌گیرد، نباید نگران افزایش چند درصدی قیمت مسکن باشد، چراکه نرخ رشد قیمت مسکن در سال جاری، نه‌تنها کمتر از سود سپرده‌گذاری در بانک، بلکه به احتمال زیاد، تک‌رقمی خواهد بود. بنابراین خریداران باید توصیه خرید مسکن را صرفا در حد یک پیشنهاد جدی گرفته و متناسب با شرایط خود تصمیم بگیرند. این تحلیلگر مسکن با اشاره به اینکه قیمت اکازیون از فروشندگان پول لازم، قابل‌توصیه است، نه فروشندگانی که امیدوار به افزایش قیمت هستند، افزود: بر خلاف صحبت‌های امید بخش و مهیج برخی از افراد، رسانه‌ها و کانال‌های تلگرام، ضرر کردن در شرایط فعلی موضوع دور از ذهنی نیست بنابراین باید به خریداران گفت چنانچه هوشمندانه عمل نکنید، اشتباه کردن در بازار مسکن از آنچه تصور می‌کنید، به شما نزدیک‌تر است!

قیمت آپارتمان تهران

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 217 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 9:20

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ارتباط دوسویه و مثبتی بین «توسعه و سلامت نظام مالی» و «عملکرد بهتر بنگاه‌ها» در اقتصاد کشور وجود ...

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد ارتباط دوسویه و مثبتی بین «توسعه و سلامت نظام مالی» و «عملکرد بهتر بنگاه‌ها» در اقتصاد کشور وجود دارد. در ادبیات اقتصادی گفته می‌‌شود که توسعه بخش مالی با تخصیص کارآمد منابع، به بهبود رشد اقتصادی کمک می‌کند. در نظام اقتصادی ایران که بخش بزرگی از تامین مالی بر عهده شبکه بانکی است، توسعه مالی عمدتا در سلامت بانک‌ها و کیفیت دارایی‌های شبکه بانکی معنا می‌یابد. یک پژوهش آکادمیک برای بررسی این موضوع، داده‌های آماری مربوط به عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های بورسی طرف حساب بانک‌های مختلف را مورد کنکاش قرار داده و نتایج جالب توجهی به‌دست آورده است. از جمله اینکه، افزایش کیفیت اعتبارات مربوط به بانک‌های با دارایی‌های سالم‌تر، رشد بیشتر بنگاه‌های اعتبارگیرنده را به همراه داشته است. این بررسی‌ نشان می‌دهد شرکت‌های بورسی که از بانک‌هایی با مطالبات غیرجاری پایین‌تر وام گرفته‌اند، وضعیت عملکرد و فروش بهتری دارند. این نتایج، حاکی از اهمیت دو طرفه بهبود سلامت بخش‌های مالی و واقعی اقتصاد کشور است و بیانگر این است که افزایش شفافیت و بهبود شاخص‌های اعتباری هر طرف به توسعه عملکرد طرف دیگر هم منجر می‌شود که بهبود مضاعف رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد، غالبا تصور بر این است که بنگاه‌هایی که از بهره‌وری بالاتر و از کارآیی و بازدهی قابل‌قبول برخوردارند، می‌توانند توان بانک‌ها را در «واسطه‌گری مالی» افزایش دهند، اما یک پژوهش علاوه‌بر تایید این ارتباط، یک رابطه دیگر را برای همکاری بانک-بنگاه مورد بررسی قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد وضعیت سلامت بانک‌ها نیز بر بازدهی بنگاه‌های تولیدی اثر می‌گذارد. پژوهش حاضر با بررسی اعتبارات تخصیص‌یافته به شرکت‌های بورسی، بیان می‌کند که شرکت‌هایی که از بانک‌های با میزان مطالبات غیرجاری پایین‌‌تر وام گرفته‌اند، عملکرد بهتری دارند. علاوه‌بر این وضعیت مطالبات غیرجاری و نسبت سرمایه بانک اصلی که بنگاه به خدمات می‌دهد در وضعیت فروش و بازده دارایی آن بنگاه دارای اهمیت است. این پژوهش با عنوان «اثر کیفیت اعتبارات بانکی بر عملکرد بنگاه‌های تولیدی براساس اطلاعات شرکت‌های بورسی» توسط «سجاد ابراهیمی»، «امینه محمود زاده» و «سیدعلی مدنی‌زاده» گردآوری شده است.


اصطکاک در بازار مالی

یکی از مشکلات بنگاه‌های کشور، تامین مالی از بازارهای مالی به‌خصوص بازار پول است. از سوی دیگر تخصیص بهینه منابع مالی یکی از اصلی‌ترین وظایف نظام مالی است. اصطکاک‌های مالی در بازار مالی در دو وجه «وجود هزینه مبادله» و «اطلاعات نامتقارن» باعث می‌شود که کارآیی واسطه‌گری مالی نقشی اثرگذار در تجهیز منابع مالی و بخش حقیقی اقتصاد داشته باشد. بنابراین هرچه اعتباردهندگان مالی، ارزیابی‌ و اعتبارسنجی بهتر و کامل‌تری از متقاضیان وجوه داشته باشند، تخصیص بهتری از منابع مالی رخ خواهد داد. با توجه به بانک‌محور بودن نظام تامین مالی کشور، بخش عمده جریان تامین مالی از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد. در نتیجه بهبود وضعیت نظام بانکی می‌تواند به بهبود وضعیت بخش حقیقی کمک کند. در این بین، اگر رابطه بهبود شرایط نظام بانکی و بخش حقیقی اقتصاد وجود داشته باشد، عملکرد بنگاه‌هایی که بانک‌ها با شرایط مطلوب‌تر کار می‌کنند، بهتر از سایر بنگاه‌ها است. به بیان دیگر، اگر براساس شاخص‌های سلامت بانکی تعریفی از کیفیت اعتبارات آن بانک‌ها ارائه شود، می‌توان انتظار داشت که اثر کیفیت اعتبارات بر عملکرد بنگاه‌ها معنی‌دار و مثبت باشد. براساس این مقدمه، پژوهش معرفی شده رابطه وضعیت سلامت بانکی، بانک اعتباردهنده را بر عملکرد بنگاه‌ها بررسی کرده است. این پژوهش از آمار تسهیلات شرکت‌های بورسی به تفکیک بانک‌های اعتباردهنده استفاده کرده و با بهره‌گیری از مدل‌های آماری اقتصادسنجی به بررسی سوال‌های اصلی آن پرداخته است.


اثر کارآیی بر کاهش اصطکاک مالی

در بخشی از این پژوهش به مبانی نظری این موضوع پرداخته شده است. در مدل‌های رشد اقتصادی که در آن اصطکاک مالی مانند «وجود هزینه معامله» و «وجود عدم تقارن» تعریف نشده است، نیازی به سیستم مالی وجود نخواهد داشت و در نتیجه توسعه مالی اثری بر رشد اقتصادی ندارد. در نتیجه مطابق این پژوهش، هر گونه اثرگذاری توسعه نظام مالی روی رشد بخش حقیقی ناشی از لحاظ کردن اصطکاک بازار مالی است. وجود اصطکاک‌های مالی باعث می‌شود که نقش «واسطه‌گری مالی» مهم تلقی شود. واسطه‌گران مالی مانند بانک‌ها این وظیفه را به عهده دارند که هزینه ناشی از وجود اصطکاک مالی (هزینه مبادله و عدم تقارن اطلاعاتی) را به حداقل برسانند. بنابراین هرچه کارآیی عملکرد واسطه‌گری مالی در سیستم مالی بیشتر باشد، هزینه ناشی از وجود اصطکاک مالی بیشتر کاهش خواهد یافت.


رابطه بخش مالی و حقیقی

در ادامه، این پژوهش به بررسی ادبیات رابطه بخش مالی و بخش حقیقی، با توجه به مطالعات صورت گرفته پرداخته است. این مطالعات از داده‌های خرد بنگاه‌های تولیدی استفاده کرده و اثر چگونگی و کیفیت فعالیت بانک‌ها را روی بنگاه‌های قرض‌گیرنده بررسی کرده‌اند.

به‌عنوان یک نمونه قابل ذکر، گیبسون علت اثرگذاری شاخص بانکی را بر عملکرد بنگاه‌ها به این شکل بیان می‌کند: ‌«اگر بنگاه بتواند در صورت قطع یک منبع مالی، منابع مالی دیگری را با هزینه نزدیک به صفر جایگزین آن کند، وضعیت شاخص‌های سلامت بازار بانکی و هیچ بازار مالی دیگر روی وضعیت بنگاه‌های قرض‌گیرنده تاثیرگذار نخواهد بود. اما با توجه به شواهد موجود، بنگاه‌ها به راحتی نمی‌توانند، با هزینه کمی منابع مالی دریافتی از بانک را جایگزین کنند. از این رو شرایط شبکه بانکی اثر مستقیمی روی بنگاه‌ها خواهد داشت و تغییری در جهت بهبود یا بدتر شدن وضعیت بانک‌ها، می‌تواند بر بنگاه‌هایی که وابسته به تامین مالی بانک‌ها هستند، اثر‌گذار باشد.»

این پژوهش در بخش دیگری از گزارش، به بررسی یکی دیگر از مصادیق اصطکاک مالی، یعنی «عدم تقارن اطلاعات» پرداخته است. بر این اساس، با توجه به وجود عدم تقارن اطلاعات در بازارهای مالی، بنگاه‌ها ترجیح می‌دهند نیاز نقدینگی خود را توسط تعداد بانک‌های کمتری تامین کنند، تا اینکه با چند بانک رابطه دوری داشته باشند؛ بنابراین تغییر بانک برای بنگاه‌ها می‌تواند با هزینه باشد. به بیان دیگر، اگر شرایط سلامت بانکی بانک اصلی یک بنگاه وخیم شود، می‌توان انتظار داشت که این شرایط، اثر منفی روی عملکرد آن بنگاه داشته باشد. این گزارش پس از ارائه مطالعات بین‌المللی درخصوص اثر وضعیت بانک‌ها بر عملکرد بنگاه‌ها، به این نتیجه رسیده که توسعه و بهبود شرایط بانکی در کشورهای مختلف اثر معنی‌داری بر وضعیت بخش حقیقی داشته است. این شرایط برای بانک‌ها به‌صورت انفرادی نیز صادق است. به نحوی که اگر شرایط سلامت بانکی یک بانک بدتر شود، بر عملکرد بنگاه‌های قرض‌دهنده آن بانک اثر منفی می‌گذارد.


بهره‌گیری از آمار شرکت‌های بورسی

پژوهش حاضر، از آمار شرکت‌های بورسی به‌عنوان بنگاه‌هایی که عملکرد نسبتا شفاف‌تری دارند استفاده کرده است. مطابق آمارهای این پژوهش حدود 35 تا 40 درصد تولید در بخش صنعت و معدن، از طریق شرکت‌های بورسی انجام می‌شود. شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند، عمدتا شرکت‌های با ابعاد بزرگ هستند که در صنایعی مانند خودروسازی، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کنند و سهم کل تسهیلات این بخش‌ها قابل توجه است. در پژوهش مورد بررسی از داده‌های بیش از 260 شرکت بورسی در بازه زمانی 1386 تا 1393 استفاده شده است. این داده‌ها به‌صورت نامتوازن است و شرکت‌هایی که در این مجموعه قرار دارند در بخش صنعت و معدن فعالیت می‌کنند. سهم این شرکت‌ها از تسهیلات بخش صنعتی معدن بین 20 تا 25 درصد و از کل تسهیلات شبکه بانکی 5 درصد است. یکی از مسائلی که می‌تواند پایداری رابطه بانک و بنگاه‌ها را نشان دهد، تعداد سال‌هایی است که بنگاه‌ها و بانک‌ها همکاری می‌کنند و بنگاه‌ها از بانک‌ها اعتبار دریافت می‌کنند. این پژوهش، در بازه 7 ساله مورد بررسی، متوسط همکاری بنگاه با بانک غالب خود را به‌طور میانگین 37/ 5 سال محاسبه کرده است که می‌تواند نشان‌دهنده پایداری رابطه بنگاه و بانک اصلی در ایران باشد.


رابطه بانک و بنگاه‌ها در اعتباردهی

در بخش بعدی برای بررسی رابطه بین بانک و بنگاه و چگونگی اعطای تسهیلات، از ضریب همبستگی بین ویژگی‌های بانک و بنگاه استفاده شده است. از این روابط می‌توان به چند نکته اشاره کرد، نخست آنکه بررسی همبستگی بین شاخص‌های کیفیت اعتبارات و ویژگی‌های مالی بنگاه نشان می‌دهد که شاخص کیفیت اعتبارات از منظر «نسبت مطالبات غیرجاری» و «نسبت سود به دارایی» به ویژگی‌های مالی بنگاه واکنش نشان می‌دهد. به‌طوری‌که «بدتر شدن کیفیت اعتبارات بنگاه‌ها از منظر نسبت سود خالص به دارایی و نسبت مطالبات غیرجاری» با «افزایش هزینه‌های پرداختی تسهیلات، بدتر شدن وضعیت صورت‌های مالی از منظر سودآوری، نقدینگی و ریسک اهرمی» رابطه دارد. نکته دوم نیز بررسی نسبت‌های مالی و ویژگی وام‌گیری بنگاه‌ها است. در بنگاه‌های با صورت مالی بهتر، بخش بیشتری از تسهیلات توسط بانک اصلی و غالب اعطا می‌شود و بنگاه‌هایی که از منظر صورت‌های مالی مطلوب نیستند، باید برای تامین مالی خود از بانک‌های بیشتری وام بگیرند.


تشریح مدل پژوهش

در بخشی از این پژوهش، سوال اصلی مورد نظر تشریح شده است. سوال اصلی این است که آیا کیفیت اعتباراتی که بنگاه‌ها از بانک می‌گیرند با عملکرد بنگاه‌ها رابطه مثبتی دارد. برای بررسی این فرضیه، از شاخص‌های کیفیت اعتبارات و شاخص‌های عملکردی بنگاه‌ها و از مدل داده‌های پویایی پنلی (GMM) استفاده شده است. همچنین به منظور بررسی وضعیت عملکردی شرکت‌ها، دو شاخص «حاشیه سود عملیاتی» و «بازده دارایی» به‌عنوان شاخص عملکردی بنگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. از سوی دیگر شاخص‌های کیفیت اعتبارات نیز به این شکل است که شاخص کیفیت اعتبارات از چهار منظر «مطالبات غیرجاری»، «بدهی به بانک مرکزی»،‌ «نسبت سرمایه» و «نسبت سود دارایی» محاسبه شده است.


مهم ترین وجه کیفیت اعتبارات

در این پژوهش مهم‌ترین وجه کیفیت اعتبارات که اثرگذاری معنی‌داری بر حاشیه سود عملیاتی شرکت‌ها دارد، «نسبت مطالبات غیرجاری اعتباردهنده» است. همچنین براساس یافته‌های این پژوهش، بنگاه‌هایی که از بانک‌هایی با مطالبات غیرجاری، پایین‌تر، بیشتر وام می‌گیرند، رشد بیشتری در فروش دارند. این در حالی است که به گفته پژوهشگران، روند مذکور برای شاخص‌های کیفیت اعتبارات نسبت سرمایه، نسبت سود و بدهی به بانک مرکزی صادق نیست و ضرایب معنی‌دار نشده است.


رابطه مثبت سلامت بانکی و بنگاه‌ها

اما مجموع برآوردها نشان می‌دهد که بین کیفیت اعتبارات بانک‌ها و عملکرد شرکت‌های اعتبارگیرنده رابطه معنی‌داری وجود دارد. اما بعد اصلی که در کیفیت اعتبارات بانک، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مطالبات غیرجاری بانک‌ها است. شاخص کیفیت اعتبارات از منظر مطالبات غیرجاری رابطه معنی‌دار و مطابق انتظاری با هر سه شاخص عملکردی بنگاه‌های اعتبارگیرنده دارد. حال آنکه شاخص کیفیت اعتبارات از منظر نسبت سرمایه تنها روی بازده دارایی اثر مثبت و معنی‌داری داشته و روی حاشیه سود عملیاتی و رشد فروش اثر معنی‌داری ندارد. علاوه‌بر این نسبت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و نسبت سود به دارایی به‌عنوان شاخص کیفیت اعتبارات اثر معنی‌داری بر هیچ یک از متغیرهای عملکردی ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر شرایط سلامت مالی بانک اصلی بنگاه‌ها بهتر شود، اثر مثبتی بر عملکرد بنگاه دارد. در نتیجه اقدام اصلاحی در مواردی نظیر مطالبات غیرجاری و سرمایه بانک‌ها می‌تواند اثر مثبتی روی بنگاه‌های دریافت‌کننده اعتبار از بانک‌ها داشته باشد.

این مطالعه وجه دیگری از رابطه بانک و بنگاه را نمایان ساخت و بر این نکته تاکید کرد که بهبود وضعیت بانک‌ها می‌تواند اثر مثبتی در عملکرد بنگاه‌ها و در مقیاس بزرگ تر تقویت تولید داخلی داشته باشد. بنابراین لازم است که سیاست‌گذار پولی با بهره‌گیری از ابزار نظارتی و طراحی ابزار جدید نظیر شرکت مدیریت دارایی برای کاهش مطالبات غیر جاری، بستر لازم برای خروج از رکود را فراهم آورد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 249 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 9:20